Ansvar:

  • Ansvarlig for opptak til barnehage, sikre prioritet og samordnet opptak
  • Kontakte ressursteam barnehage ved undring eller diagnose ASF
  • Ansvarlig for å fatte vedtak om spesialpedagogisk hjelp og barn med nedsatt funksjonsevne sin rett til individuell tilrettelegging
  • Struktureringstiltak for å skape oversikt og kontroll, språk og kommunikasjonsopplæring, samt økning og sikring av sosial deltakelse
  • Skape struktur med tanke på opplæring og veiledning av personale og sørge for at det settes av tid til utvikling/utarbeidelse av hjelpemidler

Samarbeid:

  • Jobbe etter BTI-modellen, med hovedansvar for barnet og – der det er naturlig – utnevne en stafettholder
  • Samarbeide med ulike nødvendig instanser
  • Delta på tilbakeføringsmøter fra spesialisthelsetjenesten
  • Kalle inn til oppfølgingsmøte, og avklare behov for helse- og omsorgstjenester
  • Sørge for god overgang til skole – følge retningslinjene i Jevnaker kommune
    • I august to år før skolestart melder styrer i barnehagen behov til oppvekstfaglig rådgiver
    • Oppvekstfaglig rådgiver melder behovet til rektor
    • Avklarer nærskole eller annet skole tilbud innen juni, ett år i forveien gjennom dialog/møte med foresatte, PPT, rådgiver, barnehage og skole
    • Overgangsmøter: Hvem deltar – lage plan for god overgang – besøk/bli kjent på nytt sted – overføring av kunnskap og systemer.