Etter en drøy uke med bygging, kunne Randsfjord badepark åpnes for badelystne mandag 12. juni.

Badeparksjef Rune Kalleberg anslår at det har vært brukt over 600 timer på å bygge og rigge badeparken. Han trekker især fram Alexander Bjørnerud og Erik Mollerud.

– Uten dem hadde ikke parken vært her, men vi har fått hjelp av andre også og alle skal ha stor takk, understreker han.

Kalleberg har håp om en «normal sesong» når han nå skuer utover en Randsfjord breddfull av vann – en enorm kontrast til fjorårets ekstremt lave vannstand.

I år er det igjen behov for hundre meter molo. Selve parken er bygd på samme sted som i fjor, men nå er den lille badeparken – beregnet på de aller minste – igjen på plass.

Badeparken driftes av Stifttelsen Randsfjordfestivalen. Les mer om badeparken på deres nettsider ved å trykke her.

Åpningstider

Badeparken er åpen hver dag fra klokka 11 til klokka 18 fra 12. juni.

Den stenger i løpet av august, men blir garantert åpen til og med 18. august. Etter det avgjøres sesongens lengde av været.

Gratis inngang for lokalbefolkningen

For innbyggere i Jevnaker og de omkringliggende kommunene, Ringerike, Hole, Lunner, Gran og Nittedal er det gratis å benytte seg av badeparken. Dette takket være en gave fra de tre Sparebankstiftelsen i regionen: Billettene er delfinansiert av Sparebankstiftelsen Jevnaker, Lunner og Nittedal, Sparebankstiftelsen Gran og Sparebankstiftelsen Ringerike.

Disse billettene hentes ved inngang til servicebygget på Haugerstranda. Ved henting registreres navn og adresse.

Ordinær pris for å bruke badeparken er 100 kroner per person for én time, eller 200 kroner per person for en hel dag. Selve Haugerstranda er gratis.

Du får låne flytevest, og eventuelt våtdrakt.

Temperatur og kvalitet

På åpningsdagen måles det 15 grader i vannoverflaten. Utover uken skal temperaturen bli høyere, melder meteorologene – og det vil naturligvis gjøre det varmere i vannet også.

Jevnaker kommune overvåker vannkvaliteten på både Haugerstranda og andre badesteder i kommunen. Fullstendig oversikt finner du ved å trykke her, resultatene for Haugerstranda spesielt finner du ved å trykke her.

Ps! Hvis du har lyst til å følge med på vannstanden i sanntid, kan du trykke på denne lenken for å se dette hos Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).