Jevnaker kommune har fått tildelt 75 000 kroner fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) til fritidskasse i 2024.
Midlene herfra kan brukes til å dekke utgifter som utstyr, reiser, cuper, leir og deltakeravgift/kontingent. Dette kan sikre at alle har mulighet til å bli med.
Hva er fritidskassen og hvordan fungerer den?
Fritidskassen er en økonomisk ressurs som er tilgjengelig for barn og unge som ønsker å delta i faste, organiserte fritidsaktiviteter.
Midlene har Jevnaker kommune fått etter søknad til Bufdirs søkeordning om fritidskasse.
Målgruppen for fritidskassen er barn og unge i alderen fra 0 til og med 24 år som har behov for økonomisk støtte for å kunne delta i fritidsaktiviteter. Fritidskassen kan brukes til å dekke utgifter som utstyr, reiser, cuper, leir og deltakeravgift/kontingent.
Det er viktig å merke seg at midlene ikke vil bli utbetalt direkte til deltakeren, men vil bli distribuert til lag og foreninger etter at de har sendt behov.
Hvorfor er fritidskassen viktig?
Vi tror sterkt på verdien av deltakelse i fritidsaktiviteter for barn og unges utvikling. Dette bidrar til fysisk aktivitet, læring, mestring og sosialt samvær. Dessverre kan økonomiske begrensninger noen ganger hindre noen fra å delta.
Fritidskassen er en måte å adressere denne utfordringen på og sikre at alle har mulighet til å bli med.
Hvordan fungerer organiseringen av fritidskassen?
Fritidskassen blir organisert som et samarbeid mellom kommunen og frivillige lag og foreninger. Dette samarbeidet sikrer en effektiv fordeling av midler og ressurser til de som trenger det. Fordelingen av midlene skal være basert på tillit mellom kommunen og frivillige lag og foreninger.
Det er viktig å understreke at vi ikke stiller krav til dokumentasjon av privatøkonomi eller lignende fra medlemmene. Målet er å fjerne eventuell stigmatisering og bygge en åpen og inkluderende plattform.
Hvordan kan lag og foreninger bidra?
Jevnaker kommune oppfordrer lag og foreninger til å informere medlemmer og potensielle nye medlemmer om muligheten med fritidskassen. Dette kan være et verdifullt verktøy for lag og foreninger til å rekruttere flere medlemmer.
Sammen kan vi bidra til å skape en positiv endring i vårt nærmiljø ved å gi alle barn og unge mulighet til å delta.
Hva må eksisterende medlemmer og nye medlemmer gjøre for å bruke fritidskassen?
Hvis foresatte ønsker å få deltakeravgift, utstyr, deltakelse i cup eller leir dekket av fritidskassen for sitt barn så behøver de bare å kontakte leder for organisasjonen om dette. Videre vil lag og foreningene sende krav til kommunen om støtte til antall medlemmer og kommunen vil hente midler til dette fra fritidskassen, så langt det rekker.
Hva må deres organisasjon gjøre for å fremme krav?
Krav som sendes fra lag og foreninger til kommunen skal være anonyme, vi trenger kun å vite antall barn, sum og hva som skal dekkes (deltakeravgift, utstyr eller treningstøy som kjøpes inn via klubben, reise, cup eller leir).
Krav sendes på epost til haau@jevnaker@kommune.no
Når gjelder tilbudet?
Lag og foreninger kan sende krav for støtte i løpet av høsten 2024.
Krav for høsten bes sendes innen 15.12.2024
Hvem kan ikke bruke tilbudet?
Lag og foreninger som selv har fått innvilget lignende støtte av Bufdir kan ikke bruke dette tilbudet.
Det gis dessverre ikke tilskudd til deltakeravgift for kulturskolen, ettersom det er en lovpålagt tjeneste.
Lurer du på noe om ordningen? Ta kontakt med kulturvirksomheten ved Håvar Austgard på e-post haau@jevnaker.kommune.no