Det sa delprosjektleder Cassandra Mood Hummel fra Statens vegvesen under den offisielle åpningen av den nå kraftig opprustede strekningen Verkevika–Toso.

Mange naboer, anleggsarbeidere, skolebarn og andre interesserte hadde tatt turen til Haugerenga for å få med seg taler, sang, pølser, boller og kaffe.

Bildet viser masse folk inne i et telt.
Mange hadde tatt turen til åpningen. Foto: Jevnaker kommune

Blant de spesielt inviterte til åpningen var elever fra Bergerbakken skole. De bidro med sang, tenning av en liten julegran – og ikke minst gode spørsmål under talene.

Bildet viser masse folk som står utendørs.
Elever fra Bergerbakken skole sørget for sang og god stemning. Foto: Jevnaker kommune

Etter seks år med anleggsarbeid er prosjektet E16 Eggemoen–Olum offisielt ferdig. Det er både en gledens dag – og litt vemodig, erkjente prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen.

Trafikksikkerhet

Alle som holdt tale, trakk fram at veien, hvor det tidligere har vært en del ulykker, nå er blitt vesentlig tryggere.

Statssekretær Stein Mathisen fra samferdselsdepartementet benyttet timene før åpningen til å oppleve hele prosjektet.

– Nye veier handler om trafikksikkerhet, forskjønning og fremkommelighet. Jeg regner med at det er flere som har gått her med hjertet i halsen. Nå håper jeg det vil føles tryggere, sa Mathisen.

Gamle E16 Glassverkvegen blir heretter en av fylkesveiene Akershus fylkeskommune har ansvaret for. 

– Det viktigste for oss er å gjøre livet litt bedre for folk. Da er gode og trygge veier viktig, sa fylkesvaraordfører Liv Gustavsen.

Et bedre sted å bo

Allerede i sommer ble nye Verkevika åpnet. Gustavsen hadde besøkt amfiet og brygga i sommer.

– Det gjør Jevnaker til et godt sted å bo og besøke, slo hun fast.

Bildet viser en mann i ordførerkjede på en scene. Foran ham sitter mange og hører på.
Ordfører Morten Lafton løftet frem hva oppgraderingen betyr for lokalsamfunnet. Foto: Jevnaker kommune

Ordfører Morten Lafton slo entusiastisk fast at resultatet var blitt enda bedre enn han håpet på.

Han minnet om at det har vært jobbet med ny vei i mange, mange år. Det har vært mange diskusjoner, og flere alternativer – ikke alle like gode sett med dagens øyne.

– Nå har vi fått en mye tryggere skolevei, en vei med markant mindre risiko for ulykker og massivt mindre tungtransport, noe som gir et bedre bomiljø, oppsummerte Lafton, og minnet om at utbedringer også oppover Olumslinna er en del av dette prosjektet.

Bildet viser tre menn som prater med hverandre. I bakgrunnen ser man et telt og at det er mye folk i området.
Prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen (til venstre) og ordfører Morten Lafton forteller statssekretær Stein Mathisen (i midten) fra samferdselsdepartementet om prosjektet og samarbeidet. Foto: Jevnaker kommune

Samarbeid

En annen gjenganger i talene var det gode samarbeidet mellom blant andre vegvesenet og kommunen, som har gitt gode, fremtidsrettede løsninger og mye for pengene.

– Samferdselsdepartementet bør snakke med vegvesenet om hvordan vi har jobbet her i Jevnaker, oppfordret Lafton.

Takk!

På en slik dag skal mange takkes, og det ble behørig gjort til alt fra de som har planlagt og bygd – til innbyggerne som tålmodig har levd med anleggsarbeidene.

Gunnvald Arnes i Dokka Entreprenør fikk klar tilbakemelding fra vegvesenets Pål-Steinar Karlsen: – Uten dere hadde det ikke blitt noen vei. Arnes repliserte med å takke lokalbefolkningen for tålmodigheten. Foto: Jevnaker kommune

Om prosjektet Verkevika–Toso

Opprustingen av strekningen Verkevika–Toso omtales ofte som «avlastet vei», og inkluderer strandpromenaden og amfiet. 

Resultatet er blitt et sammenhengende tilbud for gående og syklende, og trafikksikkerhet og fremkommelighet for myke trafikanter prioriteres.

Dette er gjort:

  • Fartsgrensen er senket fra 50 kilometer i timen til 40 kilometer i timen på de sentrumsnære delene av strekningen.
  • Det er bygd nye fortau flere steder, samt at eksisterende fortau er rustet opp med ny kantstein og asfalt.
  • Gangfeltene er gjort opphøyde.
  • Det er etablert kantstopp for buss.
  • Strandområdet langs Verkevika har fått et løft og fremstår som et attraktivt sted ved at det skal anlegges et amfi som åpner for opphold og tilknytning til vannet.
  • Bruene ved Hermannstjernet og Moselva er som før, men det er gjort arbeid med kantstein og slitedekke over dem.
  • Det er bygd ny frostfri fylkesvei, og fylkesvei 241 er koblet til Glassverkvegen med et nytt kryss. Fylkesveien er blitt vikepliktsregulert.
  • Det er boret ny overvannsledning under jernbanesporet for å håndtere overvannsmengdene fra fylkesvei 241. Det er også boret kryssing for spillvann og kommunalt overvann, samt elektrokryssing, under jernbanen.

Kilde: Statens vegvesen

Les mer om prosjektet hos Statens vegvesen

Nye Verkevika

Indrefileten av prosjektet, nye Verkevika, ble åpnet med folkefest 18. juni 2023. 

Om prosjektet ny E16 Eggemoen–Olum

  • Bygd av Skanska.
  • Åpnet for trafikk 7. juli 2022.
  • Nye E16 er ca 12 kilometer.
  • Bygd som en tofeltsvei med midtrekkverk og med strekninger med forbikjøringsfelt. 
  • Det er bygd to planskilte kryss. 
  • Det er bygd en midlertidig rundkjøring på Eggemoen som vil erstattes med et toplanskryss i forbindelse med utbyggingen av E16 Nymoen–Eggemoen. 
  • Det er bygd til sammen 17 bruer og kulverter. 
  • Lengste bru er Randselva bru med en lengde på ca. 634 meter. 

Kilde: Statens vegvesen

Les mer om prosjektet hos Statens vegvesen