Pasient- og brukerrettigheter
Som mottaker av helse- og omsorgstjenester har du mange rettigheter.
Rettighetene dine er hovedsakelig forankra i pasient- og brukerrettighetsloven, men de reguleres også i annet lovverk på helseområdet.
- Les mer om hva pasient- og brukerrettighetsloven inneholder
Pasient- og brukerrettighetslovens bestemmelser sier noe om retten din til blant annet å:
- få øyeblikkelig hjelp
- få vurdert din helsetilstand
- få et forsvarlig tjenestetilbud
- medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen
- få informasjon
- få innsyn i egen journal
- klage
- samtykke til helsehjelp
- få ivaretatt personvern
For mer informasjon om dine pasient- og brukerrettigheter, trykk på linken under:
Helsetilsynet.no
Tilbakemeldinger på kvalitet på helse og omsorgstjenester
Ønsker du som bruker eller pårørende å gi oss tilbakemelding om noe ved tjenestene våre?
Vi tar gjerne imot forslag til forbedring av tjenestene eller andre tiltak/forslag fra deg. Din mening og opplevelse er viktig for oss, og for utviklingen av tjenestetilbudet vårt.
Det jobbes med å lage ett elektronisk skjema, i mellomtiden kan du skrive ut skjema og send det i posten/leveres på samfunnshuset/JORS.
Skjema for tilbakemelding på kvalitet på helse- og omsorgstjenester.
Klager og henvendelser til kommunen
Lovverket skiller mellom rettighetsklage og henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet.
Hvordan du går fram for å klage eller henvende deg, avhenger av hva som har skjedd og hva du ønsker å oppnå.
- Rettighetsklage
Hvis du har fått avslag for noe du har søkt om, eller det er tatt en avgjørelse som du er uenig i, kan du sende en rettighetsklage til Tildelingsenheten.
Klagen bør være skriftlig, og inneholde hva som har skjedd, inkludert tid og sted. På den måten er vi sikre på at alle forhold det klages på blir vurdert og behandlet.
Du må klage innen 4 uker fra du mottok vedtaket.
Klage på helse- og omsorgstjenester i Jevnaker kommune.
Tildelingsenheten vurderer klagen din og har mulighet til å endre sin opprinnelige avgjørelse. Hvis avgjørelsen ikke endres, sender Tildelingsenheten klagen til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.
- Henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet
Hvis du mener at kvaliteten i tjenesten eller pasientsikkerheten din har vært mangelfull, oppfordrer vi deg til å henvende deg til den enheten som har gitt deg tjenesten først. Det kan bidra til at uønskede forhold kan rettes opp så tidlig som mulig.
Henvendelsen gir oss innsikt i dine opplevelser av tjenesten, og det kan bidra til å redusere og forebygge uønskete hendelser. Samtidig kan det gi grunnlag for å forbedre tjenestetilbudet på systemnivå.
Du har lovfestet rett til å få svar på henvendelsen din.
Hvis du ønsker å rette en skriftelig henvendelse/klage til oss, kan du sende den inn her: Klage på helse- og omsorgstjenester i Jevnaker kommune.
- Klage fastlege
Jevnaker kommune har ansvar for å organisere fastlegeordningen, men den enkelte lege har et selvstendig ansvar for den faglige utøvelsen.
Dersom du ønsker å levere en klage på behandling i forbindelse med legebesøk, kan du be Pasient- og brukerombudet om informasjon, veiledning og bistand. Les med om det på deres hjemmeside: Pasient- og brukerombudet, eller anmode Statsforvalteren om å vurdere hendelsen.
Informasjon om retten til å klage kan du finne hos statsforvalteren.no eller helsenorge.no
- Klage i sosiale medier
Det er strenge regler for hvordan det offentlige skal behandle klagesaker, så vi kan dessverre ikke svare på eller behandle klager som blir framsatt i sosiale medier.
Klager kan sendes skriftlig, som beskrevet over.
- Veiledning i klager og henvendelser
Kommunen har plikt til å hjelpe deg med å utforme og sende en klage eller henvendelse. Ta kontakt med enheten det gjelder eller Tildelingsenheten hvis du trenger det.
Du kan også be Pasient- og brukerombudet om informasjon, veiledning og bistand. Les med om det på deres hjemmeside: Pasient- og brukerombudet.
Du kan lese mer på Statsforvalterens nettside om hvordan du går frem for å klage.
Varsling og tilsynsordninger
Statsforvalteren og Helsetilsynet er tilsynsmyndigheter for blant annet kommunale helse- og omsorgstjenester.
Tilsynsmyndighetene har både planlagte og hendelsesrelaterte tilsyn med kommunens helse- og omsorgstjenester. Hvis det skjer alvorlige skader eller uventete dødsfall i helse- og omsorgstjenestene er kommunen lovpålagt å varsle Helsetilsynet.
Pasienter, brukere og pårørende kan også i noen tilfeller varsle tilsynsmyndighetene.
Du kan lese mer om i hvilke tilfeller du som pasient eller pårørende kan varsle, hvordan du kan varsle og hva dette innebærer hos Helsetilsynet.
- Melde Statsforvalteren
Du kan be Statsforvalteren gjøre en vurdering hvis du mener at helse- og omsorgstjenesten kan ha brutt lover og plikter. Dette kalles å anmode om tilsyn.
Du oppnår ikke selv en rettighet hvis du anmoder om tilsyn, men det er en viktig kilde til informasjon om mulig kritikkverdige forhold i helse- og omsorgstjenesten.
Trykk på knappen under for å lese mer om denne retten til å melde Statsforvalteren.
- Melde Helsetilsynet
Du har rett til å varsle Helsetilsynet om dødsfall og svært alvorlige skader etter hendelser som har sammenheng med helsehjelp, og utfallet av hendelsen er uventet.
Formålet med denne varselordningen er at uforsvarlige forhold fanges opp raskere, rettes opp og fører til bedret pasientsikkerhet.
Les mer om hvordan du varsler og hvordan Helsetilsynet følger opp varsler ved å trykke på knappen under.
- Erstatning
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten. Saksbehandlingen er gratis.
På NPE sine nettsider kan du lese mer om hvordan du går fram, og selv utføre en test som vil fortelle deg om du oppfyller kravene for å få erstatning.
Relevante nettsider
Under finner du lenker til informasjon om hvilke rettigheter du har som pasient og bruker av sosial- og helsetjenester i Norge.
Her er også lenker til et utvalg statlige organer og frivillige organisasjoner som kan gi råd og veiledning.