Ildsted og skorstein
Husk å melde fra
Uavhengig av om du må sende byggesøknad eller ikke, må du alltid sende melding til kommunen hvis du installerer, endrer eller fjerner et ildsted. Dette gjør du for at Brann- og redningstjenesten i Jevnaker skal få operert raskere og tryggere hvis en brann oppstår.
Når må jeg sende byggesøknad?
Du trenger ikke sende byggesøknad hvis: du skal installere, endre, rive eller reparere ildsted innenfor en og samme bruksenhet eller branncelle.
Du må sende byggesøknad med hjelp fra fagfolk hvis: du skal bygge, rive, endre eller rehabilitere en skorstein. Rehabilitering av skorstein må gjøres av en kvalifisert person og er altså ikke noe en vanlig huseier kan gjøre selv. Arbeidet er søknadspliktig, og firmaet som får oppdraget må søke etter Plan- og bygningslovens § 20-1 bokstav f. Husk også at alle produkter som skal brukes til rehabilitering skal godkjennes etter felles europeisk standard som EN-Europeisk standard og NS- Norsk Standard (NS-EN 1443). De skal også være CE merket og ha monteringsanvisning.
Lurer du på noe rundt rehabilitering av skorstein, kan du sende spørsmålet ditt til postmottak@jevnaker.kommune.no
Veiledere for montering og oppføring
Hvem kan montere ildsted? Det stilles ingen formelle kompetansekrav til den som skal montere ildsted. Den som skal montere ildstedet må ha kjennskap til regler for skorstein og ildsted. Det er monteringsavisingen til hvert enkelt ildsted som angir hvilke krav som gjelder. Vi anbefaler å benytte en sertifisert montør.
Oversikt over sertifiserte montører finner du på denne lenken. Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Må jeg søke om å installere ildsted? Installasjon av ildsted i eksisterende bolig er ikke søknadspliktig, men er meldepliktig til kommunen (feiervesenet). Vi anbefaler at du får et monteringsbevis av montøren. Dette skal være ferdig utfylt og signert av montør. Behold originalen i huspermen og send en kopi til ditt lokale brannvesen.
Skjema for innmelding du her: Melding om nyinstallasjon av ildsted Lenke til et annet nettsted.
Punkt 3. Det er Politiet som er behandler av søknaden, brannvesenet gir bare en uttalelse i forbindelse med søknaden klagen sendes politiet.
Priser
6.8. Årsavgift for automatisk brannalarmanlegg tilknyttet til 110-sentralen, reguleres ett år på etterskudd 4,7 %
Årsavgift automatiske brannalarmanlegg (detekterte areal) | 2025 |
---|---|
Per alarminngang i bygg inntil 500 m2 | kr 4993 |
Per alarminngang i bygg inntil 1 000 m2 | kr 8324 |
Per alarminngang i bygg over 1 000 m2 | kr 11 653 |
Årsavgift nøkkelsafe med alarm | kr 2052 |
Årsavgift service nøkkelsafe | kr 2052 |
Årsavgift tekniske alarmer | kr 3994 |
Årsavgift heis | kr 3994 |
Årsavgift utrykning til unødvendige automatiske brannalarmer | 2025 |
Unødig utrykning påført av håndverkere | kr 5625 |
Unødig utrykning utover 2 utrykninger per år | kr 5625 |
Falske brannalarmer utover to utrykninger per år | kr 5625 |
Rabattsatser for årsavgift for flere alarmoverføringer med samme eier. |
For 10 innganger eller flere gis det 25 % rabatt på årsavgiftene. |
For 20 innganger eller flere gis det 35 % rabatt på årsavgiftene. |
For 30 innganger eller flere gis det 50 % rabatt på årsavgiftene. |
Sist oppdatert