Hva skal du bygge, rive eller endre?
Finn ut om det du ønsker å gjøre er søknadspliktig og hva som er viktig å huske
Husk at du har selv ansvar for å sjekke at det du skal bygge ikke kommer i strid med plan- og bygningsloven, gjeldende planer eller annet regelverk. Dette kan også påvirke om du må søke eller ikke. Dersom tiltaket ikke er søknadspliktig, skal du likevel melde ifra til kommunen når tiltaket er ferdig.
Bruksendring
Å endre bruken av et rom fra en tillatt bruk til en annen kalles bruksendring. Dette kan kreve søknad og tillatelse. For boliger er det nødvendig å søke om bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt. Du trenger ikke søke for å endre et rom fra for eksempel stue til kjøkken, da både stue og kjøkken er hoveddel. Det er også bruksendring hvis du ønsker å bruke hele eller deler av boligen til noe som ikke er bolig, for eksempel næringsvirksomhet.
Hva er hoveddel?
Hoveddel er de delene av boligen du bruker til å bo og oppholde deg i, samt ganger og trapper mellom hoveddeler. Eksempel på rom som er hoveddel er stue, kjøkken, soverom, bad, toalett, vaskerom, badstue, trimrom, kjølerom, vindfang, entré og ganger mellom disse rommene.
Hva er tilleggsdel?
Tilleggsdel er andre deler av boligen som ikke er egnet som oppholdsrom, som for eksempel bod, garasje, balkonger, «disponibelt» og oppbevaringsrom
Når må jeg søke om bruksendring?
Du må søke kommunen om bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel, for eksempel om du vil gjøre om en bod til et soverom. Du kan enten søke selv, eller få ansvarlige foretak til å søke og bygge for deg. Hvis du søker selv er du selv ansvarlig for at alle byggeregler blir fulgt. Vær klar over at bruksendring kan utløse krav om en ekstra parkeringsplass.
Når kan jeg søke selv?
Du kan søke selv når bruken av rommet kan endres uten at du må gjøre større arbeider som å endre bærende konstruksjoner. Eksempel på større arbeider er å endre en bærevegg eller pigge opp bærende gulv. Når du ikke kan søke selv må du bruke ansvarlige foretak som søker og bygger for deg.
Mindre fasadeendring
Dette trenger du ikke å søke oss om:
- Fasadeendringer som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse.
- Utskifting av eksisterende vinduer og dører med samme type og størrelse er ikke søknadspliktig. Utskifting til annen størrelse eller plassering, eller innsetting av nye vinduer/kjellervinduer/takvinduer/dører kan være søknadspliktig. Send en epost til kommunen med bilde/tegning som viser hva du ønsker å gjøre, så får du vite om det er søknadspliktig eller ikke.
- Skifte av tak. Må ikke bryte med byggets utseende og karakter.
Viktige forutsetninger:
Dersom tiltaket innebærer at SEFRAK-registrert bygning endrer karakter eller bygget er regulert til spesialområde bevaring, er tiltaket søknadspliktig.
Bruksendring av rom er alltid søknadspliktig.
Garasje
Du trenger ikke søke:
Når garasjen er en frittliggende bygning på bebygd eiendom og samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er inntil 50 m2.
Viktige forutsetninger:
- Tiltaket må ikke være i strid med gjeldende arealplan.
- Utnyttelsesgraden for tomten må ikke overskrides.
- Garasjen kan ikke inneholde rom for varig opphold.
- Den er i 1 etasje, og kan ikke være underbygget med kjeller.
- Avstand fra nabogrense må være minimum 1 meter.
- Avstand til en annen bygning på tomten må være minimum 1 meter.
- Maksimal mønehøyde er 4 meter og gesimshøyde 3 meter fra ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygget.
- Du må ikke plassere garasjen i strid med byggegrense mot veg eller bane. Ved plassering nærmere vei/bane enn byggegrensen tilsier må du søke om dispensasjon.
- Må ligge minst 4 meter fra kommunale ledninger i grunnen.
Husk å melde fra til kommunen når garasjen er ferdig. Meldingsskjema finner du her Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Dette kan du søke selv:
Garasjen er frittliggende, og samlet bruksareal eller bebygd areal er inntil 70 m².
Viktige forutsetninger:
- Garasjen kan ikke inneholde rom for varig opphold.
- Den er i 1 etasje, og kan i tillegg være underbygget med kjeller.
- Hovedregelen er at garasje over 50 m2 BYA skal plasseres 4 meter fra nabogrensen.
- Kommunen kan godkjenne nærmere plassering enn 4 meter dersom det foreligger nabosamtykke for plasseringen, eller ved søknad om dispensasjon.
Dette må du søke med hjelp av fagfolk:
- Garasjer over 70m².
- Garasjer i mer enn én etasje.
- Hvis garasjen skal inneholde rom for beboelse.
Viktig å huske på:
- Husk at du kanskje må ha snuplass på egen eiendom.
- Du kan plassere en garasje med under 50 m² bruttoareal 2 m fra naboens bygning. Skal du plassere en garasje over 50 m² nærmere annen bygning enn 8 meter, i egen eller annen bruksenhet, må du brannsikre garasjen i henhold til teknisk forskrift
Terrasse
Du trenger ikke å søke:
Blir hele terrassen eller plattingen lavere enn 0,5 meter over bakken, kan du bygge uten å søke så lenge kommunens planer ikke setter begrensninger. Du kan plassere terrassen helt inntil nabogrensa. Rekkverk må ikke hindre frisikt for avkjørsler.
Husk å melde fra til kommunen når terrassen er ferdig. skjema finner du her.
Dette kan du søke selv:
Platting eller terrasse med høyde over 0,5 m. Samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) må være under 50 m². Avstandsregler gjelder og tiltaket kan ikke plasseres utenfor byggegrense.
Det oppfordres til alltid å informere naboer ved oppstart, selv om tiltaket er unntatt søknadsplikt.
Dette må du søke med hjelp av fagfolk:
Platting eller terrasse med høyde over 0,5 m og samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) over 50 m². Balkonger.
Se informasjonsark her Pdf, 251 kB, åpnes i nytt vindu.
Er tiltaket søknadspliktig: Dette kan du bygge uten å søke - Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no) Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Påbygg og tilbygg
Påbygg/underbygg
Påbygg er en ny bygningsdel som plasseres på en eksisterende konstruksjon. En ekstra etasje eller ark er et typisk påbygg. Tilbygg er en utvidelse av en bygnings grunnflate i én eller flere etasjer.
Dette må du søke med hjelp av fagfolk, dette gjelder alle påbygg/underbygging.
Tilbygg
Du trenger ikke å søke
Tilbygg på inntil 15m2, f.eks. åpent overbygget inngangsparti, pergola eller ved- og sykkelbod.
Viktige forutsetninger:
- Utnyttelsesgraden for tomten ikke overskrides ved byggingen.
- Tilbygget ikke kommer i konflikt med plankart eller planbestemmelser.
- Tilbygg kan ikke inneholde rom for varig opphold
- Avstand fra nabogrensen må være minimum 4 meter
- Tiltaket må ikke komme i strid med plan- og bygningsloven, gjeldende planer eller annet regelverk som veglova og jernbanelovens bestemmelser
Husk å melde fra til kommunen når tilbygget er ferdig. Meldingsskjema finner du her Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Dette kan du søke selv:
Et enkelt tilbygg hvor samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er under 50 m². Tilbygget kan i tillegg ha kjeller.
Viktige forutsetninger:
- Tilbygget kan ikke inneholde en egen selvstendig boenhet (leilighet).
- Dersom du tilhører et boligsameie eller et borettslag må styret godkjenne det du søker om.
Dette må du søke med hjelp av fagfolk
Tilbygg hvor samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 50 m².
Basseng
Basseng kan være et tiltak etter plan- og byningsloven (pbl) § 20-1 a eller j, avhengig av bassengets størrelse, plassering og hvor lenge det skal stå Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Når du skal bygge et basseng er det tre ulike søknadskategorier som er aktuelle. Avhengig av bassengets utforming, plassering og hvor lenge det skal stå, kan det være at du:
- Kan installere det uten å søke (altså ikke søknadspliktig).
- Må søke, men kan som tiltakshaver
Lenke til et annet nettsted. (tiltakshaver = du som eier bassenget) selv være ansvarlig for søknaden og arbeidene.
Må søke og søknaden må innsendes av foretak som påtar seg ansvar som ansvarlig søker Lenke til et annet nettsted.. Prosjektering og utførelse må utføres av foretak som påtar seg ansvar som henholdsvis ansvarlig prosjekterende
Lenke til et annet nettsted. og ansvarlig utførende
Lenke til et annet nettsted.. Eventuell kontroll må utføres av foretak som påtar seg ansvar for kontroll
Lenke til et annet nettsted.. Alle foretak som påtar seg ansvar må tilfredsstille krav til kvalitetssikring jf. SAK10 kapittel 10
Lenke til et annet nettsted. og krav til utdanning og praksis jf. SAK10 kapittel 11
Lenke til et annet nettsted.. Kommunen kan, jf. pbl § 23-1
Lenke til et annet nettsted., frita for krav om ansvarsrett der ansvarsrett anses å være unødvendig. Det vil si der risikoen er liten og konsekvensene i forhold til helse, miljø og sikkerhet er små.
Riving
Når du skal rive en bygning, en konstruksjon eller et anlegg, jf pbl § 20-1 e) Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. er det tre ulike kategorier som er aktuelle. I utgangspunket er det slik at det du må søke om å bygge, det må du også søke om å få rive. Samme prinsipp gjelder for om du kan søke selv eller om du må få et kvalifisert foretak til å gjøre jobben. Avhengig av hva som skal rives, dets størrelse og hvor det er plassert, kan det være at du:
- Kan rive uten å søke (altså ikke søknadspliktig).
- Må søke, men kan som tiltakshaver
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (tiltakshaver = du som eier det som skal rives) selv være ansvarlig for søknaden og rivearbeidene.
Må søke og søknaden må innsendes av foretak som påtar seg ansvar som ansvarlig søker Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Prosjektering og utførelse må utføres av foretak som påtar seg ansvar som henholdsvis ansvarlig prosjekterende
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og ansvarlig utførende
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Eventuell kontroll må utføres av foretak som påtar seg ansvar for kontroll
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Alle foretak som påtar seg ansvar må tilfredsstille krav til kvalitetssikring jf SAK10 kapittel 10
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og krav til utdanning og praksis jf SAK10 kapittel 11
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Kommunen kan, jf. pbl §23-1
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu., frita for krav om ansvarsrett der ansvarsrett anses å være unødvendig. Det vil si der risikoen er liten og konsekvensene i forhold til helse, miljø og sikkerhet er små.
Pipe og ildsted
Når du skal gjøre arbeider i forbindelse med piper og ildsteder er det to ulike kategorier som er aktuelle. Det kan være at du;
- Kan gjøre arbeidene uten å søke (altså ikke søknadspliktig).
- Må søke og søknaden må innsendes av foretak som påtar seg ansvar som ansvarlig søker
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu., eventuelt av tiltakshaver med ansvarsrett som selvbygger etter byggesaksforskriften (SAK10) § 6-8
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Prosjektering og utførelse må utføres av foretak som påtar seg ansvar som henholdsvis ansvarlig prosjekterende
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og ansvarlig utførende
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu., eventuelt selvbygger med ansvarsrett for dette. Eventuell kontroll må utføres av foretak som påtar seg ansvar for kontroll
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Alle foretak som påtar seg ansvar må tilfredsstille krav til kvalitetssikring jf. SAK10 kapittel 10
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og krav til utdanning og praksis jf. SAK10 kapittel 11
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
Når kan du begynne arbeidet?
Om det du skal gjøre ikke er søknadspliktige, kan du begynne arbeidet med en gang du har avklart at vilkårene for unntak fra søknadsplikt er oppfylt.
Om det du skal gjøre er søknadspliktig kan du begynne arbeidet tre uker etter at søknaden er mottatt av kommunen hvis følgende vilkår er oppfylt etter plan- og bygningslovens § 21-7 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.:
Driftsbygninger i landbruket
Begrepet ”driftsbygning” er i denne sammenheng å forstå som et bygg som er nødvendig for den ordinære landbruksdriften av en landbrukseiendom.
Solenergianlegg
Solenergianlegg er et alternativ til energi levert fra det vanlige strømnettet. Det kan brukes for å dekke energibehovet for bygg helt eller delvis. Solenergi er en miljøvennlig fornybar energikilde. Solceller har lenge vært brukt der det ikke er mulig å koble seg til det ordinære strømnettet. Det blir stadig vanligere å bruke solenergianlegg også i mer urbane strøk, og da gjerne i kombinasjon med strøm fra strømnettet. Det finnes to typer solenergianlegg;
- Solfangere; Disse gir varme ved at strålingsenergi fra solen varmer opp en væske eller en gass. Varmen kan brukes til oppvarming av rom, tappevann, i et vannbårent system i bygninger, eller i en industriell prosess.
- Solceller; Disse gir elektrisitet. Solceller omdanner strålingsenergien fra solen direkte til elektrisk strøm. Strømmen kan brukes direkte i bygget eller sendes ut på strømnettet.
Solenergianlegg, som solcelle- og solfangeranlegg, er å anse som bygningsteknisk installasjon og er å regne som et tiltak etter pbl § 20-1 f) Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Plassering og utforming av solcelleanlegg på bygg kan påvirket byggets utseende, altså byggets estetikk og visuelle kvaliteter.
Priser
§ 3-9-5. Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner, jf. § 20-1 f
2025 | ||
Bygningstekniske installasjoner | Per tiltak | kr 7600 |
Skorstein, trappeheis, slukbytter og hulltaking i brannskille | Per tiltak | kr 3040 |
Lehus, sykkelstativ/-hotell og andre typer bymøbler | Per søknad | kr 7600 |
Nedgravde avfallscontainere, energibrønnpark, og lignende tiltak under grunnen | Per søknad | kr 6080 |
Statuer, minnesmerker og andre kunstverk | Per søknad | kr 6080 |
§ 3-9-9. Vesentlig terrenginngrep, jf. § 20-1 k
2025 | ||
Vesentlige terrenginngrep | Per søknad | kr 11 400 |
§ 3-9-8. Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg, jf. § 20-1 j
2025 | ||
Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg | Per tiltak | kr 12 160 |
§ 3-9-7. Oppføring av innhegning mot vei og skilt og reklame, jf. § 20-1 h og i
2025 | ||
Innhegning mot veg (eksempelvis støyskjerm, gjerder, voller, murer med mer) | Per tiltak | kr 7600 |
Skilt på fasade * | Per tiltak | kr 6080 |
Andre skilt * | Per tiltak | kr 6080 |
* Det betales ikke eget gebyr for søknad om skilt som inngår i søknad om nybygg eller utvendig ombygging eller ved fasadeendring.
§ 3-9-6. Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i bolig, jf. § 20-1 g
2025 | ||
Sammenføyning av bruksenheter i bolig mv | Per søknad | kr 5320 |
Oppdeling av bruksenheter i bolig mv | Per ny boenhet | kr 11 400 |
§ 3-9-4. Riving av tiltak, jf. § 20-1 e
2025 | ||
Riving mv. av bygninger, konstruksjoner og anlegg | Per tiltak | kr 9120 |
Tilleggsgebyr for avfallsplan/miljøsaneringbeskrivelse | Per avfallsplan - beskrivelse | kr 1520 |
§ 3-9-3. Bruksendring, vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak, jf. § 20-1 d
2025 | ||
Bruksendring av bolig fra tilleggsdel til hoveddel | Per bruksenhet | kr 9120 |
Bruksendring av bolig til annet enn bolig | Per bruksenhet | kr 15 200 |
Bruksendring av annet enn bolig til bolig | Per bruksenhet | kr 15 200 |
Vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak | Per bruksenhet | kr 15 200 |
Bruksendring som medfører opprettelse av ny boenhet | Per ny boenhet | kr 18 240 |
Andre bruksendringer | Per bruksenhet | kr 15 200 |
§ 3-9-2. Fasadeendring, jf. pbl § 20-1 c
2025 | ||
Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg | Per søknad | kr 11 400 |
§ 3-9-1-8. Andre tiltak enn bygninger (konstruksjoner og anlegg)
2025 | ||
Røranlegg, ledningsanlegg mv. | Per søknad | kr 10 640 |
Private VA-stikkledninger | Per søknad | kr 5320 |
Svømmebasseng, dam/brønn og lignende | Per tiltak | kr 12 160 |
Brygge, molo, kai ol. | Per tiltak | kr 9120 |
Avløpsanlegg (jf. forurensningsforskriften kap. 12 og 13) | Per tiltak | kr 6080 |
Annen type konstruksjon eller anlegg | Per tiltak | kr 9120 |
§ 3-9-1-7. Tilbygg, påbygg og underbygg til annet enn bolig
2025 | ||
Tilbygg, påbygg og underbygg til annet enn bolig | Per bygning | kr 12 160 |
§ 3-9-1-6. Andre bygninger enn bolig
2025 | ||
Lagerbygning. Bygningstype 231-239 | Per bygning | kr 15 200 |
Landbruksbygg over 1000 m2 Bygningstype 241-249 | Per bygning | kr 22 800 |
Industri-/næringsbygg. Bygningstype 211-229 | Per bygning | kr 34 200 |
Kontor- og forretningsbygg. Bygningstype 311-330 | Per bygning | kr 34 200 |
Øvrige næringsbygg og offentlige bygg. Bygningstype 411-840 | Per bygning | kr 34 200 |
§ 3-9-1-5. Seterhus, rorbu, koie, båthus, boligbrakke o.l.
2025 | ||
Seterhus, rorbu, koie, båthus, boligbrakke o.l. | Per tiltak | kr 12 160 |
§ 3-9-1-4. Garasje, uthus, anneks, naust mv. til bolig/fritidsbolig
2025 | ||
Garasje, uthus, anneks, naust mv. til bolig og fritidsbolig. Bygningstype 181-183 | Per tiltak | kr 11 400 |
§ 3-9-1-3. Tilbygg, påbygg og underbygg til bolig/fritidsbolig
2025 | ||
Tilbygg, påbygg og underbygg til bolig og fritidsbolig | Per tiltak | kr 11 400 |
§ 3-9-1-2. Store boligbygg med over fire boenheter
2025 | ||
5-10 boenheter. Bygningstype 141-159; 161-163 | Per bygning | kr 33 440 |
11-20 boenheter. Bygningstype 141-159; 161-163 | Per bygning | kr 41 040 |
Over 20 boenheter. Bygningstype 141-159; 161-163 | Per bygning | kr 45 600 |
§ 3-9-1-1. Bolig, fritidsbolig, rekkehus, kjedehus og andre småhus til og med fire boenheter
2025 | ||
Bolig/fritidsbolig med inntil to boenheter. Bygningstype 111-113, 121-124, 161-163 | Per bygning | kr 18 240 |
Bygg med tre eller fire boenheter. Bygningstype 131-136, 161-163 | Per bygning | kr 25 840 |
Mikrohus som krever ansvarlig foretak. Bygningstype 111, 161 | Per bygning | kr 18 240 |
§ 3-8-1. Opprettelse av grunneiendom
2025 | ||
Opprettelse av ny grunneiendom | Per ny grunneiendom | kr 9880 |
- Tillegg for påfølgende ny grunneiendom i samme søknad | Per påfølgende ny grunneiendom | kr 4560 |
Arealoverføring | Per arealoverføring | kr 12 920 |
- Tillegg for påfølgende arealoverføring i samme søknad | Per påfølgende arealoverføring | kr 4560 |
Fradeling av tilleggsareal | Per tilleggsareal | kr 9880 |
Opprettelse av ny anleggseiendom | Per ny anleggseiendom | kr 9880 |
§ 3-8-2. Andre tiltak uten krav til ansvarlig foretak
2025 | ||
Mindre tiltak på bebygd eiendom som garasjer, uthus og tilbygg, jf. SAK § 3-1 a og b | Per tiltak | kr 7600 |
Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 c | Per tiltak | kr 5320 |
Skilt- og reklameinnretninger etter SAK § 3-1 d | Per søknad | kr 3800 |
Alminnelige driftsbygninger i landbruket inntil 1000 m2, jf. SAK § 3-2 | Per tiltak | kr 9120 |
Tilbygg til landbruksbygg under 1000 m2 | Per tiltak | kr 7600 |
Midlertidige tiltak mv. jf. pbl § 20-4 c | Per tiltak | kr 7600 |
Frittliggende mikrohus inntil 30 m2 BRA med én boenhet på bebygd eiendom | Per tiltak | kr 18 240 |
Andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver jf. pbl 20-4 e | Per tiltak | kr 7600 |
§ 3-4. Grunngebyr
2025 | ||
Grunngebyr for søknadspliktige tiltak sendt inn gjennom elektroniske søknadsportaler | Per søknad | kr 1520 |
Grunngebyr for søknadspliktige tiltak sendt inn på papir og e-post | Per søknad | kr 2280 |
§ 3-5. Registreringsgebyr
2025 | ||
Søknadspliktige tiltak | Per bruksenhet | kr 760 |
§ 3-6. Tilleggsgebyr ved mangelfull søknad
2025 | ||
Mangelbrev | Per brev | kr 1520 |
§ 3-7. Forhåndskonferanse og andre møter
2025 | ||
Forhåndskonferanse | Per møte | kr 6080 |
Arbeidsmøter / dialogmøter | Per møte | kr 3040 |
§ 3-9-10. Anlegg av vei, parkeringsplass og landingsplass, jf. § 20-1 l
2025 | ||
Anlegg av vei | Per tiltak | kr 9120 |
Parkeringsplass | Per tiltak | kr 9120 |
Landingsplass | Per tiltak | kr 9120 |
§ 3-10. Midlertidig brukstillatelse, igangsettingstillatelse og ferdigattest
2025 | ||
Midlertidig brukstillatelse | Per søknad | kr 1520 |
Igangsettingstillatelse | Per tillatelse | kr 4560 |
Ferdigattest der det har gått mer enn fem år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt | Per søknad | kr 4560 |
§ 3-11. Dispensasjon
2025 | ||
Søknad om dispensasjon fra plankrav i kommune- og reguleringsplan, arealbruk | Per forhold | kr 22 800 |
Søknad om dispensasjon i 100-metersbeltet langs sjø og vassdrag | Per forhold | kr 15 200 |
Søknad om dispensasjon fra utnyttelsesgrad, regulert byggegrense, etasjetall, høyde i plan, veglovens bestemmelser mv. | Per forhold | kr 9120 |
Søknad om dispensasjon fra andre forhold i plan og/eller pbl med tilhørendeforskrifter, samt andre forhold som ikke er særskilt nevnt | Per forhold | kr 18 240 |
Søknad om dispensasjon for tiltak i LNF-områder | Per forhold | kr 15 200 |
Tilleggsgebyr for dispensasjoner som krever politisk behandling | Per søknad | kr 11 400 |
Tilleggsgebyr for dispensasjoner som krever ekstern høring | Per søknad | kr 7600 |
§ 3-12. Andre vurderinger
2025 | ||
Fravik fra tekniske krav ved tiltak på eksisterende byggverk, jfr. pbl § 31-4 | Per fravik | kr 4560 |
Godkjenning av selvbyggeransvar. SAK § 6-8 | Per søknad | kr 4560 |
Godkjenning av foretak som ikke oppfyller kravene til praksis mv. i SAK, pbl § 23-8, jf SAK § 11-4 | Per foretak | kr 4560 |
Tilleggsgebyr der kommunen må innhente nødvendige samtykke eller uttalelser fra andre myndigheter | Per søknad | kr 3040 |
§ 3-13. Revidert søknad og tegninger
2025 | ||
Søknadspliktig endring av tiltak | Per søknad | 50 % etter § 3-8 eller § 3-9 |
§ 3-14. Gebyrer for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag
2025 | ||
Sak som trekkes før saksbehandling og utsending av eventuelle mangelbrev | Per sak | Grunngebyr |
Sak som avsluttes etter utsendt mangelbrev og før saksbehandling | Per sak | Grunngebyr + mangelbrev |
Sak som trekkes av søker/tiltakshaver etter at kommunen har satt i gang saksbehandling, men før endelig vedtak | Per sak | Grunngebyr + 50 % av saksbehandlingsgebyr |
Sak som kommunen avslår | Per sak | Fullt gebyr * |
* Sak som kommunen avslår utløser ikke registreringsgebyr.
§ 3-15. Gebyr for annet fakturerbart arbeid
2025 | ||
Gebyr for medgått tid i bygge- og delesaker | Per time | kr 1520 |
Sist oppdatert