Dispensasjon
Nedenfor finner du veiledning til søknad om dispensasjon
Hva er en dispensasjon?
En dispensasjon er et vedtak som innebærer at det gis et unntak fra bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven (pbl) Lenke til et annet nettsted.. Dispensasjon vil si at kommunen gir noen tillatelse i en konkret sak til å bygge eller gjøre noe som ikke er i overensstemmelse med disse bestemmelsene. Dispensasjon kan være varig eller tidsbegrenset.
Hovedregelen er at alt skal bygges slik at det er i overensstemmelse med plan- og bygningsloven Lenke til et annet nettsted. med tilhørende forskrifter og arealplaner. Eksempler på arealplaner er kommuneplanens arealdel, kommunedelplan, reguleringsplan, områdeplan, detaljplan eller bebyggelsesplan. De forskjellige områdene i kommunen har ulike planbestemmelser. Når du skal bygge noe må du derfor finne ut hvilke bestemmelser som gjelder for eiendommen du skal bygge på. Kommunen kan gi deg informasjon om dette.
Ingen lover eller regler kan utformes så presist at de alltid vil virke riktig slik som lovgiver har bestemt. Det er derfor «alltid» nødvendig og viktig å ha en «sikkerhetsventil» slik at loven ikke rammer forhold man ikke har ønsket å ramme.
Plan- og bygningsloven gir en snever adgang til å fravike bestemmelsene ved å søke om dispensasjon.
De ulike bestemmelsene i både lov, forskrift og arealplaner har blitt til gjennom en omfattende beslutningsprosess. Det skal derfor ikke være en kurant sak å fravike disse. I noen tilfeller kan det likevel være aktuelt å fravike bestemmelsene gjennom dispensasjon etter
plan- og bygningsloven §§ 19-1 til 19-4 Lenke til et annet nettsted..
Hva kan det dispenseres fra?
Det kan dispenseres fra bestemmelser fastsatt i eller i medhold av plan- og bygningsloven Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Det kan for eksempel dispenseres fra arealplaner, byggeforbud i strandsonen (pbl § 1-8
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.), forskrifter og lokale vedtekter.
Hva kan det ikke dispenseres fra?
Det kan ikke dispenseres fra saksbehandlingsreglene i plan- og bygningsloven Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. eller byggesaksforskriften (SAK10)
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Det er i praksis heller ikke særlig aktuelt å dispensere fra lovens krav til estetisk kvalitet i det som bygges, eller fra sikkerhetskravene i byggteknisk forskrift (TEK17)
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
(Men også disse reglene har innebygde «sikkerhetsventiler» og unntaksbestemmelser som skal sikre at verken saksbehandlingen eller forskriftskravene skal virke urimelig eller ramme feil forhold.)
Hva skal til for å kunne få dispensasjon?
Etter pbl § 19-2 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. kan dispensasjon gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, eller hensynene i lovens formålsbestemmelse (pbl § 1-1
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.) ikke blir vesentlig tilsidesatt. I tillegg må fordelene ved å gi dispensasjon være klart større enn ulempene etter en samlet vurdering.
De to vilkårene i pbl § 19-2 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. er såkalt kumulative vilkår. Det vil si at begge må være oppfylt før kommunen kan vurdere om de skal gi dispensasjon.
Ved dispensasjon fra loven og forskrifter til loven skal det etter pbl § 19-2, 3. ledd Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. legges særlig vekt på hvilke konsekvenser dispensasjonen kan få for helse, miljø, jordvern, sikkerhet og tilgjengelighet.
Ved vurderingen av om det skal gis dispensasjon fra arealplan skal statlige og regionale rammer og mål tillegges særlig vekt. Se pbl § 19-2, 4. ledd Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
Når du skal søke om dispensasjon bør du begrunne den med forhold som er spesielle for din sak. Generelle argumenter som mange andre også kan komme med, vil normalt ikke bli tillagt særlig vekt. Det kan likevel være viktig at du redegjør også for disse. Har du argumenter som teller positivt for hensynet bak regelen du søker dispensasjon fra, vil det være til din fordel. Argumenter som er knyttet til mer personlige forhold slik som for eksempel; behov for større plass, rent personlige forhold som sykdom eller lignende, eller at dispensasjonen er nødvendig som ledd i et arveoppgjør har ofte ikke avgjørende vekt i dispensasjonsvurderingen. Slike hensyn kan bare i begrenset utstrekning tillegges vekt, ettersom arealbruk fastlegges i et livslangt perspektiv, mens eierforholdene på stedet vil kunne være skiftende. Individuelle hensyn som sosialmedisinske, personlige eller sterke menneskelige hensyn kan noen ganger «tippe vektskåla» for dispensasjon der det ikke er andre forhold som taler tyngre mot en dispensasjon. Personlige ønsker om en bestemt utnyttelse av en eiendom kan i noen tilfeller være sammenfallende med de hensyn plan- og bygningslovningen er satt til å ivareta. Eksempler på dette er der dispensasjonen fører til at bygget eller uteoppholdsarealet får bedre funksjonalitet, eller der dispensasjonen vil gi bedre arkitektonisk kvalitet.
Hvordan gå fram for å søke om dispensasjon?
Du kan som tiltakshaver Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (tiltakshaver = du som skal bygge / gjøre noe) søke om dispensasjon selv. Eller du kan overlate jobben til noen andre på vegne av deg. I søknaden skal du beskrive tydelig hvilke bestemmelser du søker dispensasjon fra. Etter pbl § 19-1
Lenke til et annet nettsted. skal du også begrunne hvorfor du mener det bør gis dispensasjon. I tillegg skal du varsle naboer etter pbl § 21-3
Lenke til et annet nettsted. og SAK10 § 5-2
Lenke til et annet nettsted.. Du finner mer informasjon om hvordan du gjør dette i infoarket «Nabovarsel – innhold og varslingsmåter». Merk deg at det er noe vanskeligere å unnlate å varsle en eller flere naboer i dispensasjonssaker enn rene byggesaker. Se pbl § 19-1 2. punktum siste del.
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Du kan velge å søke om dispensasjon først, før selve tiltaket (tiltaket = det du skal bygge / gjøre). Dette er særlig aktuelt om det du skal gjøre er avhengig av dispensasjon, men ellers unntatt søknadsplikt etter pbl § 20-5 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og SAK10 § 4-1
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Du kan også velge å søke om dispensasjon samtidig som du søker om selve tiltaket. Denne varianten er den vanligste når det du skal gjøre er søknadspliktig etter pbl § 20-2
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
Kommunene har ulik praksis for hvordan de ilegger gebyr for dispensasjoner og byggesaker som sendes inn samtidig. Noen kommuner tar gebyr også for behandling av søknad om tillatelse til tiltak selv om dispensasjonen blir avslått. Om du ønsker å unngå dette kan du presisere at du ikke ønsker søknaden om tillatelse til tiltak behandlet hvis du får avslag på dispensasjonen. Ved et eventuelt avslag på dispensasjonssøknaden skal du da bare betale gebyr for behandlingen av den.
Søknad om dispensasjon skal alltid være skriftlig. Du kan skrive den i form av et brev, eller bruke vedlagte skjema for søknad om dispensasjon.
Søknaden skal vanligvis inneholde:
- Hvem som er tiltakshaver
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og søker.
- Hvilken eiendom søknaden gjelder.
- Hva du skal bygge / gjøre.
- Hvilken bestemmelse det søkes dispensasjon fra.
- Begrunnelse for hvorfor du mener dispensasjon bør gis. Begrunn i forhold til begge de to vilkårene.
- Kvittering for nabovarsel og Opplysninger gitt i nabovarsel
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. som viser at naboer er varslet om dispensasjonssøknaden.
- Redegjørelse for eventuelle merknader naboer har kommet med til søknaden, og din / ansvarlig søkers
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. vurdering av disse.
- Situasjonsplan. Se informasjonsarket «Situasjonsplan» for mer informasjon om dette.
- Eventuelle tegninger i målestokk 1:100 og om nødvendig terrengprofil. Se informasjonsarket «Tegninger» for mer informasjon om dette.
Hvordan begrunne en dispensasjonssøknad?
Bestemmelsene i pbl § 19-1 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. krever at du begrunner søknaden. Når du skal skrive begrunnelsen skal du
- Vurdere om hensynet bak bestemmelsen du søker dispensasjon fra settes vesentlig til side. (Hva hensynet bak en bestemmelse er finner du ut ved å lese forarbeidene til bestemmelsen eller annen juridisk litteratur. Forarbeidene til bestemmelsene til ulike arealplaner finner du i et dokument som heter planbeskrivelse. Du kan få tilgang til planbeskrivelsen ved å henvende deg til kommunen). Denne vurderingen kan du gjøre på følgende måte;
- Skriv hva hensynet bak bestemmelsen er. Skriv så hvorfor du mener at dispensasjonen ikke vesentlig tilsidesetter dette hensynet.
- Om det du skal bygge / gjøre er av betydning for noen av de hensynene som er omtalt i plan- og bygningslovens formålsbestemmelse (§ 1-1
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.), kommentere du dette.
- Om statlige eller regionale myndigheter allerede har uttalt seg negativt til det du skal bygge / gjøre, kommenterer du dette også. (Om dispensasjonen berører fylkeskommunens eller andre statlige myndigheters saksområder, skal saken sendes på høring etter pbl §§ 19-1
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og 21-5
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og etter SAK10 § 6-2
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Vanligvis vil saksbehandler i kommunen ta seg av dette, men tiltakshaver
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. / ansvarlig søker
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. kan velge å gjøre dette selv før søknaden om dispensasjon sendes inn til kommunen.)
- Beskrive hvorfor fordelene ved å gi dispensasjon er klart større enn ulempene. Det kan du gjøre på følgende måte;
- Skriv hva som er ulempene med det du skal bygge / gjøre. Det kan for eksempel være ulemper for allmennheten, naboer, for det hensynet bestemmelsen er ment å ivareta.
- Skriv deretter hva som er fordelene med dispensasjonen.
- Vurder fordeler og ulemper opp mot hverandre, og begrunn hvorfor du mener fordelene er klart større enn ulempene.
Søker du dispensasjon fra plan- og bygningsloven Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. eller forskrifter til loven tar du også med hvilke fordeler og ulemper dispensasjonen kan få for helse, miljø, jordvern, sikkerhet og tilgjengelighet i disse punktene.
På denne måten veier du de ulike interessene i saken opp mot hverandre, for til slutt å konkludere med at vilkårene for å gi dispensasjon er til stede. (Konkluderer du med at de ikke er til stede sender du ikke søknaden til kommunen.)
Etter at dispensasjonssøknaden er sendt kommunen
Når kommunen mottar søknaden din har den etter pbl § 21-7 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. maksimalt 12 uker på seg til å gi deg svar. Kommunen vurderer først om dispensasjonssøknaden inneholder all nødvendig dokumentasjon. Dersom dispensasjonen berører fylkeskommunens eller andre statlige myndigheters saksområder, vil saken bli sendt på høring dersom du som tiltakshaver
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. / ansvarlig søker
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. ikke allerede har gjort dette. (Andre myndigheter har 4 ukers svarfrist, og kommunens 12-ukersfrist kan bli forlenget med disse 4 ukene). Kommunen kan i noen tilfeller forlenge fristen.
Kommunen vil i sin videre behandling vurdere om vilkårene for å kunne gi dispensasjon etter
pbl § 19-2 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. er til stede.
Kommer kommunen fram til at vilkårene for å kunne gi dispensasjon er oppfylt, vil du normalt få innvilget søknaden din. Du vil da motta et svarbrev med vedtak om innvilgelse av dispensasjon. Kommunen kan sette vilkår for dispensasjonen.
Kommer kommunen fram til at vilkårene ikke er oppfylt, skal kommunen avslå søknaden din. Du vil da motta et svarbrev med vedtak om avslag. Alternativt kan kommunen kontakte deg og gi deg veiledning om alternative måter å kommer frem til ønsket resultat på.
Ingen har krav på dispensasjon. I svært sjeldne tilfeller kan det derfor være at du får avslag på dispensasjonssøknaden selv om vilkårene for å kunne gi dispensasjon er til stede. Kommunen må ha saklig grunn for avslaget.
Både du og andre med rettslig klageinteresse (det kan for eksempel være naboer eller andre berørte myndighet) kan eventuelt klage på vedtaket etter bestemmelsene i forvaltningslovens kapittel VI Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
Når du har fått innvilget dispensasjon
Om det du skal bygge er unntatt søknadsplikt etter pbl § 20-5 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og SAK10 § 4-1
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. kan du gå i gang med å bygge.
Om det du skal bygge er søknadspliktig etter pbl § 20-2 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu., og du ikke har søkt om tillatelse til tiltak samtidig med dispensasjonssøknaden, kan du nå søke om tillatelse til tiltak.
Har du fått innvilget en midlertidig dispensasjon etter pbl § 19-3 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu., gjelder vedtaket for tidsrommet du har fått innvilget, eventuelt til kommunen gir beskjed om at dispensasjonen opphører. Når tiden er ute er du selv ansvarlig for fjerning / opphør av bruk.
En dispensasjon har etter pbl § 21-9 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. en gyldighet på 3 år fra dato for vedtaket. Har du ikke sendt inn søknad om tillatelse til tiltak innen den tid, eller begynt å bygge innen samme tid (dersom du har søkt om dispensasjon og tillatelse til tiltak samtidig) faller den bort. Ønsker du fortsatt dispensasjon for å bygge må du søke på nytt.
Alternativer til dispensasjon
Unntak fra krav i TEK17 for tiltak i eksisterende bygg:
Skal du bygge om, rehabilitere (så omfattende at det blir søknadspliktig) eller endre bruken av eksisterende bygg, og du ikke klarer å oppfylle kravene i TEK17 Lenke til et annet nettsted. fullt ut, kan du søke om unntak etter pbl § 31-2 fjerde ledd
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Vilkårene for unntak fra TEK17
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. er annerledes enn vilkårene for dispensasjon. Du finner mer informasjon om vilkårene for unntak og hvordan gå fram for å søke om dette i Eksempelsamling om anvendelse av byggereglene ved arbeid på eksisterende byggverk
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
Mindre reguleringsendring:
Noen ganger vil det å søke om en mindre reguleringsendring, jf. pbl § 12-14 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. annet ledd, være et riktigere og bedre alternativ enn å søke om dispensasjon. Det er tilfelle om planbestemmelsen du ønsker så søke permanent dispensasjon fra er en bestemmelse som mange andre i samme område allerede har fått dispensasjon fra, og/eller flere vil komme til å søke om. Altså når det egentlig er behov for å endre noe i planen permanent slik at det ikke er lenger er nødvendig å søke om dispensasjon. Om dette er tilfelle, og du likevel først søker om dispensasjon, kan det være at du får beskjed fra kommunen om at du heller må søke om en reguleringsendring.
Med mindre endring menes endringer som ikke har nevneverdig betydning for noe berørte parters interesser. Med parter menes naboer, fagmyndigheter og andre som kan bli berørt. Ofte kan endring av det som allerede ligger i planen gjøres som mindre endringer. Eksempelvis en mindre justering av grensen mellom to formål, en mindre justering av byggegrenser og frisiktsoner, en mindre justering av tillatt grad av utnytting o.l. Innføring av nye elementer, eller større endringer som for eksempel endring av formål (eksempelvis fra bolig til forretning), kan vanligvis ikke gjøres som mindre endring. Det må gjøres som en ordinær reguleringsendring, jf. pbl § 12-14 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. første ledd.
Om du ser at det du ønsker så søke dispensasjon fra i en reguleringsplan trolig heller bør gjøres som en endring av planen anbefaler vi at du i første omgang kontakter kommunen for å avklare om du kan gå veien om en mindre reguleringsendring, eller om det er snakk om en ordinær endring av planen. Det er til en viss grad opp til kommunens skjønn å avgjøre dette. Er konklusjonen at du må søke om den ene eller andre formen for endring av reguleringsplanen er neste skritt å søke hjelp hos noen med planfaglig kompetanse for hjelp til utforming av søknaden og til søknadsprosessen. Ordinær reguleringsendring følger samme saksgang som en ny reguleringsplan og avgjøres av kommunestyret. En mindre vesentlig endring kan avgjøres av kommunestyret, et underutvalg eller av administrasjonen.
Søknadsskjema
Skjema du kan benytte for søknad om dispensasjon ligger her Pdf, 478 kB, åpnes i nytt vindu.
Priser
§ 3-9-5. Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner, jf. § 20-1 f
2025 | ||
Bygningstekniske installasjoner | Per tiltak | kr 7600 |
Skorstein, trappeheis, slukbytter og hulltaking i brannskille | Per tiltak | kr 3040 |
Lehus, sykkelstativ/-hotell og andre typer bymøbler | Per søknad | kr 7600 |
Nedgravde avfallscontainere, energibrønnpark, og lignende tiltak under grunnen | Per søknad | kr 6080 |
Statuer, minnesmerker og andre kunstverk | Per søknad | kr 6080 |
§ 4-5. Reseksjonering
2025 | ||
For én til fire seksjoner | Per søknad | kr 8280 |
For fem til åtte seksjoner | Per søknad | kr 9660 |
For ni til 15 seksjoner | Per søknad | kr 11 040 |
Over 15 seksjoner | Per søknad | kr 12 420 |
§ 4-1. Grunngebyr
2025 | ||
Grunngebyr | Per søknad | kr 1380 |
§ 4-2. Registreringsgebyr
2025 | ||
Registreringsgebyr | Per seksjon | kr 345 |
§ 4-3. Mangelfull søknad
2025 | ||
Mangelbrev | Per brev | kr 1380 |
§ 4-4. Oppretting av eierseksjoner
2025 | ||
For én til fire seksjoner | Per søknad | kr 6900 |
For fem til åtte seksjoner | Per søknad | kr 8280 |
For ni til 15 seksjoner | Per søknad | kr 9660 |
Over 15 seksjoner | Per søknad | kr 11 040 |
§ 4-6. Sletting/oppheving av seksjonert sameie
2025 | ||
Saksbehandlingsgebyr for å slette seksjoner på en eiendom | Per søknad | kr 5520 |
§ 4-7. Gebyr for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag
2025 | ||
Sak som trekkes før saksbehandling og utsending av eventuelle mangelbrev | Per sak | Grunngebyr |
Sak som avsluttes etter utsendt mangelbrev og før saksbehandling | Per sak | Grunngebyr + mangelbrev |
Sak som trekkes av søker/innsender etter at kommunen har satt i gang saksbehandling, men før endelig vedtak | Per sak | Grunngebyr + 50 % av saksbehandlingsgebyr |
Sak som kommunen avslår | Per sak | Fullt gebyr * |
* Sak som kommunen avslår utløser ikke registreringsgebyr.
§ 4-8. Gebyr for annet fakturerbart arbeid
2025 | ||
Gebyr for medgått tid i seksjoneringssaker | Per time | kr 1380 |
§ 3-9-9. Vesentlig terrenginngrep, jf. § 20-1 k
2025 | ||
Vesentlige terrenginngrep | Per søknad | kr 11 400 |
§ 3-9-8. Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg, jf. § 20-1 j
2025 | ||
Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg | Per tiltak | kr 12 160 |
§ 3-9-7. Oppføring av innhegning mot vei og skilt og reklame, jf. § 20-1 h og i
2025 | ||
Innhegning mot veg (eksempelvis støyskjerm, gjerder, voller, murer med mer) | Per tiltak | kr 7600 |
Skilt på fasade * | Per tiltak | kr 6080 |
Andre skilt * | Per tiltak | kr 6080 |
* Det betales ikke eget gebyr for søknad om skilt som inngår i søknad om nybygg eller utvendig ombygging eller ved fasadeendring.
§ 3-9-6. Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i bolig, jf. § 20-1 g
2025 | ||
Sammenføyning av bruksenheter i bolig mv | Per søknad | kr 5320 |
Oppdeling av bruksenheter i bolig mv | Per ny boenhet | kr 11 400 |
§ 3-9-4. Riving av tiltak, jf. § 20-1 e
2025 | ||
Riving mv. av bygninger, konstruksjoner og anlegg | Per tiltak | kr 9120 |
Tilleggsgebyr for avfallsplan/miljøsaneringbeskrivelse | Per avfallsplan - beskrivelse | kr 1520 |
§ 3-9-3. Bruksendring, vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak, jf. § 20-1 d
2025 | ||
Bruksendring av bolig fra tilleggsdel til hoveddel | Per bruksenhet | kr 9120 |
Bruksendring av bolig til annet enn bolig | Per bruksenhet | kr 15 200 |
Bruksendring av annet enn bolig til bolig | Per bruksenhet | kr 15 200 |
Vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak | Per bruksenhet | kr 15 200 |
Bruksendring som medfører opprettelse av ny boenhet | Per ny boenhet | kr 18 240 |
Andre bruksendringer | Per bruksenhet | kr 15 200 |
§ 3-9-2. Fasadeendring, jf. pbl § 20-1 c
2025 | ||
Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg | Per søknad | kr 11 400 |
§ 3-9-1-8. Andre tiltak enn bygninger (konstruksjoner og anlegg)
2025 | ||
Røranlegg, ledningsanlegg mv. | Per søknad | kr 10 640 |
Private VA-stikkledninger | Per søknad | kr 5320 |
Svømmebasseng, dam/brønn og lignende | Per tiltak | kr 12 160 |
Brygge, molo, kai ol. | Per tiltak | kr 9120 |
Avløpsanlegg (jf. forurensningsforskriften kap. 12 og 13) | Per tiltak | kr 6080 |
Annen type konstruksjon eller anlegg | Per tiltak | kr 9120 |
§ 3-9-1-7. Tilbygg, påbygg og underbygg til annet enn bolig
2025 | ||
Tilbygg, påbygg og underbygg til annet enn bolig | Per bygning | kr 12 160 |
§ 3-9-1-6. Andre bygninger enn bolig
2025 | ||
Lagerbygning. Bygningstype 231-239 | Per bygning | kr 15 200 |
Landbruksbygg over 1000 m2 Bygningstype 241-249 | Per bygning | kr 22 800 |
Industri-/næringsbygg. Bygningstype 211-229 | Per bygning | kr 34 200 |
Kontor- og forretningsbygg. Bygningstype 311-330 | Per bygning | kr 34 200 |
Øvrige næringsbygg og offentlige bygg. Bygningstype 411-840 | Per bygning | kr 34 200 |
§ 3-9-1-5. Seterhus, rorbu, koie, båthus, boligbrakke o.l.
2025 | ||
Seterhus, rorbu, koie, båthus, boligbrakke o.l. | Per tiltak | kr 12 160 |
§ 3-9-1-4. Garasje, uthus, anneks, naust mv. til bolig/fritidsbolig
2025 | ||
Garasje, uthus, anneks, naust mv. til bolig og fritidsbolig. Bygningstype 181-183 | Per tiltak | kr 11 400 |
§ 3-9-1-3. Tilbygg, påbygg og underbygg til bolig/fritidsbolig
2025 | ||
Tilbygg, påbygg og underbygg til bolig og fritidsbolig | Per tiltak | kr 11 400 |
§ 3-9-1-2. Store boligbygg med over fire boenheter
2025 | ||
5-10 boenheter. Bygningstype 141-159; 161-163 | Per bygning | kr 33 440 |
11-20 boenheter. Bygningstype 141-159; 161-163 | Per bygning | kr 41 040 |
Over 20 boenheter. Bygningstype 141-159; 161-163 | Per bygning | kr 45 600 |
§ 3-9-1-1. Bolig, fritidsbolig, rekkehus, kjedehus og andre småhus til og med fire boenheter
2025 | ||
Bolig/fritidsbolig med inntil to boenheter. Bygningstype 111-113, 121-124, 161-163 | Per bygning | kr 18 240 |
Bygg med tre eller fire boenheter. Bygningstype 131-136, 161-163 | Per bygning | kr 25 840 |
Mikrohus som krever ansvarlig foretak. Bygningstype 111, 161 | Per bygning | kr 18 240 |
§ 3-8-1. Opprettelse av grunneiendom
2025 | ||
Opprettelse av ny grunneiendom | Per ny grunneiendom | kr 9880 |
- Tillegg for påfølgende ny grunneiendom i samme søknad | Per påfølgende ny grunneiendom | kr 4560 |
Arealoverføring | Per arealoverføring | kr 12 920 |
- Tillegg for påfølgende arealoverføring i samme søknad | Per påfølgende arealoverføring | kr 4560 |
Fradeling av tilleggsareal | Per tilleggsareal | kr 9880 |
Opprettelse av ny anleggseiendom | Per ny anleggseiendom | kr 9880 |
§ 3-8-2. Andre tiltak uten krav til ansvarlig foretak
2025 | ||
Mindre tiltak på bebygd eiendom som garasjer, uthus og tilbygg, jf. SAK § 3-1 a og b | Per tiltak | kr 7600 |
Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 c | Per tiltak | kr 5320 |
Skilt- og reklameinnretninger etter SAK § 3-1 d | Per søknad | kr 3800 |
Alminnelige driftsbygninger i landbruket inntil 1000 m2, jf. SAK § 3-2 | Per tiltak | kr 9120 |
Tilbygg til landbruksbygg under 1000 m2 | Per tiltak | kr 7600 |
Midlertidige tiltak mv. jf. pbl § 20-4 c | Per tiltak | kr 7600 |
Frittliggende mikrohus inntil 30 m2 BRA med én boenhet på bebygd eiendom | Per tiltak | kr 18 240 |
Andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver jf. pbl 20-4 e | Per tiltak | kr 7600 |
§ 3-4. Grunngebyr
2025 | ||
Grunngebyr for søknadspliktige tiltak sendt inn gjennom elektroniske søknadsportaler | Per søknad | kr 1520 |
Grunngebyr for søknadspliktige tiltak sendt inn på papir og e-post | Per søknad | kr 2280 |
§ 3-5. Registreringsgebyr
2025 | ||
Søknadspliktige tiltak | Per bruksenhet | kr 760 |
§ 3-6. Tilleggsgebyr ved mangelfull søknad
2025 | ||
Mangelbrev | Per brev | kr 1520 |
§ 3-7. Forhåndskonferanse og andre møter
2025 | ||
Forhåndskonferanse | Per møte | kr 6080 |
Arbeidsmøter / dialogmøter | Per møte | kr 3040 |
§ 3-9-10. Anlegg av vei, parkeringsplass og landingsplass, jf. § 20-1 l
2025 | ||
Anlegg av vei | Per tiltak | kr 9120 |
Parkeringsplass | Per tiltak | kr 9120 |
Landingsplass | Per tiltak | kr 9120 |
§ 3-10. Midlertidig brukstillatelse, igangsettingstillatelse og ferdigattest
2025 | ||
Midlertidig brukstillatelse | Per søknad | kr 1520 |
Igangsettingstillatelse | Per tillatelse | kr 4560 |
Ferdigattest der det har gått mer enn fem år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt | Per søknad | kr 4560 |
§ 3-11. Dispensasjon
2025 | ||
Søknad om dispensasjon fra plankrav i kommune- og reguleringsplan, arealbruk | Per forhold | kr 22 800 |
Søknad om dispensasjon i 100-metersbeltet langs sjø og vassdrag | Per forhold | kr 15 200 |
Søknad om dispensasjon fra utnyttelsesgrad, regulert byggegrense, etasjetall, høyde i plan, veglovens bestemmelser mv. | Per forhold | kr 9120 |
Søknad om dispensasjon fra andre forhold i plan og/eller pbl med tilhørendeforskrifter, samt andre forhold som ikke er særskilt nevnt | Per forhold | kr 18 240 |
Søknad om dispensasjon for tiltak i LNF-områder | Per forhold | kr 15 200 |
Tilleggsgebyr for dispensasjoner som krever politisk behandling | Per søknad | kr 11 400 |
Tilleggsgebyr for dispensasjoner som krever ekstern høring | Per søknad | kr 7600 |
§ 3-12. Andre vurderinger
2025 | ||
Fravik fra tekniske krav ved tiltak på eksisterende byggverk, jfr. pbl § 31-4 | Per fravik | kr 4560 |
Godkjenning av selvbyggeransvar. SAK § 6-8 | Per søknad | kr 4560 |
Godkjenning av foretak som ikke oppfyller kravene til praksis mv. i SAK, pbl § 23-8, jf SAK § 11-4 | Per foretak | kr 4560 |
Tilleggsgebyr der kommunen må innhente nødvendige samtykke eller uttalelser fra andre myndigheter | Per søknad | kr 3040 |
§ 3-13. Revidert søknad og tegninger
2025 | ||
Søknadspliktig endring av tiltak | Per søknad | 50 % etter § 3-8 eller § 3-9 |
§ 3-14. Gebyrer for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag
2025 | ||
Sak som trekkes før saksbehandling og utsending av eventuelle mangelbrev | Per sak | Grunngebyr |
Sak som avsluttes etter utsendt mangelbrev og før saksbehandling | Per sak | Grunngebyr + mangelbrev |
Sak som trekkes av søker/tiltakshaver etter at kommunen har satt i gang saksbehandling, men før endelig vedtak | Per sak | Grunngebyr + 50 % av saksbehandlingsgebyr |
Sak som kommunen avslår | Per sak | Fullt gebyr * |
* Sak som kommunen avslår utløser ikke registreringsgebyr.
§ 3-15. Gebyr for annet fakturerbart arbeid
2025 | ||
Gebyr for medgått tid i bygge- og delesaker | Per time | kr 1520 |
Sist oppdatert