Postliste
Kommunens dokumenter er offentlige, hvis det ikke er gjort unntak som er hjemlet i lov. Selv om et dokument kan unntas fra offentlighet, vil kommunen allikevel vurdere om dokumentet skal være offentlig.
Postlisten gir oversikt over inn- og utgående dokumenter. Dokumentene publiseres ikke men det kan bes om innsyn i alle dokumenter som ikke er unntatt offentligheet.
Dokumenter bestilles ved å klikke på lenken "be om innsyn" fra postlisten.
I kalenderen kan du klikke på den dato du ønsker å se. Du kan bruke pilene eller nedtrekkslisten for å endre måned og/eller årstall.
Eget innsynskrav sendes til postmottak@jevnaker.kommune.no
Postlisten offentliggjøres tre virkedager etter registrering pga. internkontroll og kvalitetssikring.
Gå til postliste Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Rett til innsyn i offentlig virksomhet
Retten til innsyn i offentlig virksomhet er et grunnleggende demokratisk prinsipp som er nedfelt i Offentleglova Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Hovedregelen i loven er at alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn og du har rett til å kreve innsyn. Dokumenter som er unntatt offentlighet, er det fortsatt mulig å få utlevert dokumentet helt eller delvis. Dette gjøres ved å sende inn en innsynsbegjæring på det aktuelle dokumentet. En slik innsynsbegjæring sendes til: postmottak@jevnaker.kommune.no
Det betyr at henvendelser til kommunen – og svar vi gir – blir registrert i vårt saksbehandlingssystem (journalført) og publisert på våre offentlige postlister.
Innsynsforespørsler kan sendes på epost, eDialog eller bestilles direkte fra postlisten.
- Send e-post
- Henvendelser som inneholder sensitive personopplysninger og/eller andre taushetsbelagte opplysninger, skal ikke sendes som e-post. I slike tilfeller ber vi deg bruke eDialog-løsningen vår, som er en sikker innsending av dokumenter/ henvendelser til kommunen
- Her kan du sende generelle henvendelser om innsyn via eDialog.
Åpnes i nytt vindu.
Dokumentene er normalt registrert og tilgjengelig for innsyn etter tre arbeidsdager. Krav om innsyn skal avgjøres så raskt som mulig, innen 1-3 arbeidsdager.
Hva publiserer vi ikke?
Det er noen saksområder som i sin helhet holdes utenfor nettsidene, jfr forvaltningsloven § 18 Lenke til et annet nettsted. og Offentlegforskrifta §7.
Lenke til et annet nettsted.
For å unngå at opplysninger om enkeltpersoner sammenstilles på en måte som medvirker til brudd på taushetsplikten, er ikke barnehagemapper, elevmapper og personalmapper en del av den offentlige postlisten. For innsyn i den offentlige versjonen av disse journalene, ta kontakt.
Ved innsynforespørsler i disse sakene anbefaler vi at du bruker eDialog-løsningen vår, som er en sikker innsending av dokumenter/ henvendelser til kommunen.
Her kan du sende generelle henvendelser om innsyn via eDialog.
Relatert informasjon
Sist oppdatert