IL4

Akkurat nå

Planprogrammet er vedtatt av kommunestyret 23. oktober. Les mer under «Status akkurat nå» lenger ned på denne siden.

IL4 er en kupert furumo uten infrastruktur.

Grunneier Jevnaker kommune har inngått opsjonsavtale om leie med NOAH. Dette omfatter både næringsområdet IL4 og et område avsatt til friluftsformål. Hele området er, grovt sett, avgrenset av lysløypa.

Kort fortalt

IL4 er det nederste av de fire næringsområdene i Bergermoen næringspark. 

NOAH Environment har inngått opsjonsavtale med eier Jevnaker kommune om å leie dette samt et område avsatt til friluftsformål, som grovt sett er avgrenset av lysløypa.

NOAH skal ta imot rene og lett forurensede overskuddsmasser fra bygg- og anleggsprosjekter i regionen.

Massene kan bestå av gravemasser, jord, grus og stein, men også betong og tegl fra riving av bygg, sprengstein fra tunneldrift med mer. Sprengstein kan også være fra årer av alunskifer og andre syredannede bergarter, som det finnes mye av i regionen.

Området er svært kupert, og kan ikke brukes til næringstomter uten videre. NOAH skal bygge opp og jevne ut arealet slik at det kan etableres næring på toppen. 

Oppfyllingen vil skje på godkjent, forsvarlig og sikker måte. 

Etter leieperioden leveres området tilbake til kommunen med ferdige næringstomter for salg.

NOAH skal bekoste regulering av både området og motocrossbanen (som ligger på et tilstøtende område), samt etablere støyvoller og parkeringsplasser ved banen.

I avtalen forplikter NOAH seg til å opprettholde lysløypa i hele leieperioden, men den kan underveis få midlertidige traseer.

NOAH har signalisert at de ønsker å aktivt bruke lokalt næringsliv og bidra til lokalsamfunnet.

Det er inngått opsjonsavtale om leie av rundt 320 dekar (næringsområdet som er beskrevet som IL4 samt et område avsatt til friluftsformål). 

Kommunestyret godkjente den fremforhandlede opsjonsavtalen 21. november 2024. Avtalen ble undertegnet 14. januar 2025.

Kort om opsjonsavtalen:

  • Opsjonsavtalen gir NOAH rett, men ikke plikt, til å leie området.
  • NOAH skal besørge og bekoste omregulering av området. 
  • NOAH har også påtatt seg å besørge og bekoste omreguleringen av motocrossbanen (som ligger utenfor Bergermoen næringspark), etablering av støyvoller og parkeringsplasser for motocrossbanen.
  • Det er blant annet forurensede masser knyttet til den tidligere skytebanen (fra bly fra ammunisjon og leirduer). Dette er kommunens ansvar som grunneier, men skal i utgangspunktet håndteres av NOAH.
  • Dersom ny regulering utløser krav om at det skal bygges gang- og sykkelvei langs Musmyrveien, vil NOAH betale fem millioner kroner av denne kostnaden.
  • Når området er ferdig regulert, må arbeidet på området starte i løpet av tre år.

Det er også utarbeidet et forslag til leieavtale, som formelt signeres når reguleringsplan er vedtatt.

Kort om forslaget til leieavtale:

  • En leieperiode på 20 år.
  • Årlig leie vil være på 2,5 millioner kroner. I tillegg kommer en årlig kompensasjon på 100 000 kroner for NOAHs slitasje på veier i området. (Disse summene reguleres årlig i tråd med konsumprisindeksen (KPI).)
  • Eventuelle uttak av sand og grus fra området vil bli regulert i en egen avtale der kommunen får sin rettmessige inntekt av dette.
  • Lysløypetilbudet skal opprettholdes og være tilgjengelig for allmenheten under leieperioden, men traseen kan bli endret.
  • Etter leieperioden er NOAH fortsatt ansvarlig for at det ikke skjer forurensning fra området/grunnen de neste 30 årene. NOAH er derfor forpliktet til å avsette eget fond til dette formålet.

Mer informasjon:

NOAH inviterte til informasjonsmøte 26. mai. 

Det ble holdt to presentasjoner. Disse kan du se ved å trykke på lenkene under.

Planprogrammet vedtatt av kommunestyret

Kommunestyret vedtok 23. oktober planprogrammet for detaljreguleringsplan for Bergermoen næringspark.

Flertallet vedtok kommunedirektørens innstilling samt tre tilleggspunkter, etter forslag fra Arbeiderpartiet.

I henhold til plan- og bygningsloven § 12-9, fastsettes revidert «Planprogram for detaljreguleringsplan for Bergermoen», planid 91, datert 30.06.25. Planprogrammet er revidert etter offentlig ettersyn og skal legges til grunn for det videre planarbeidet.

  1. Rambølls mulighetsstudie for reservevann – for å vurdere alternative vannkilder – skal inkluderes i kunnskapsgrunnlaget og omtales i planforslaget.
  2. Jevnaker kommunes helhetlige kartlegging av friluftsområder skal legges til grunn i konsekvensutredningen for friluftsliv – for å vurdere friluftslivsverdier objektivt.
  3. Helsekonsekvensutredning skal utarbeides som egen fagrapport – for å se samlet effekt på folkehelsen (støy, støv, friluftsliv m.m.).

Mindretallet ønsket ikke å fastsette planprogrammet, men i stedet sende saken tilbake til administrasjonen. Dette var et fellesforslag fra Rødt, Senterpartiet og Fremskrittspartiet.

Det vedtas ikke å fastsette planprogrammet. Alternativet må begrunnes. Saken sendes tilbake til administrasjonen.

Begrunnelsen fra Rødt, SP og FrP følger her:

• Næringsutvikling kontra natur:

For oss er det svært viktig å utvikle kommunen – og vi mener næringslivet i den er en av de viktigste faktorene for å lykkes. Samtidig må vi klare å tenke flere tanker samtidig.

Med prosjektene og planene til ÅPS vil det bli rikelig med næringsarealer klare for utbygging; langt tidligere enn med NOAHs prosjekt. Skulle tomtene til ÅPS bli fullt utbygd, har vi tro på at kommunen kan velge nye løsninger for utbygging til enda flere næringstomter - enn de planene som foreligger i dag.

Skulle det derimot ikke bli det; mener vi det er helt feil å bygge næringsarealer vi ikke klarer å fylle opp – spesielt når det går på bekostning av natur og friluftsområder. Vi mener for øvrig det er viktig å styrke og utvikle næringslivet i hele kommunen, og gjøre det absolutt enklest mulig for både de som driver næring i dag og de som ønsker å komme til.

• Vann:

Vi har i løpet av prosessen, i etterkant av opsjonsavtalen ble vedtatt, blitt kjent med at det er godt grunnvann i området. Prøveboringen etter reservevann i dette området har etter vår erfaring vist svært gode resultater, både kvalitativt og kvantativt. Hadde vi vært kjent med dette når opsjonsavtalen ble vedtatt, tror vi at vi ville ha vurdert saken annerledes.

Det er både viktig og riktig at vi ser verdien i denne vannreserven, som både er nært innbyggerne på Jevnaker og helt og holdent vårt eget; fremfor å for eksempel knytte oss mot en løsning på Ringerikssiden. Selv om vi har forstått at det potensielt kan finnes andre alternativer, fremstår denne for oss – med den informasjonen vi har i dag - som den absolutt mest relevante av dagens alternativ.

Grunnvann er nevnt i flere høringsutspill, blant annet fra Statsforvalteren, Akershus Fylkeskommune og Mattilsynet. I innspillet fra Randsfjorden Vannområde står det i tillegg at de mener det er lagt for lite vekt på dette. Kombinasjonen av grunnvann, og risiko for fremtidig avrenning/forurensning, gjør at vi mener det er klokt å stoppe her. NOAH garanterer riktignok for en lang tidsperiode etter avslutning; men det skal forhåpentligvis bo folk på Jevnaker i flere hundre år etter dette. Her velger vi å tenke «føre var».

• Usikkert økonomisk resultat:

NOAH skal betale kommunen 2,5 millioner i leieinntekter for området pr. år. I tillegg vil de dekke en liten sum til vedlikehold av veier. Vi mener beløpet er for lite – satt opp mot en større helhet. Verdien av vannet i seg selv kan være langt høyere.

I tillegg vet vi ikke nok om hvordan et nytt deponi kan utfordre inn- og utflytting (og skatteinntekter fra disse innbyggerne), friluftsmuligheter og folkehelse. Trafikken i området vil bli høy, veislitasjen det samme - og vi ser at konsekvenser av prosjektet vil påvirke beboere/naboer, skoler og barnehager. Vi ser at det er sannsynlighet for at leieinntektene vil gå til å dekke følger av prosjektet underveis, fremfor å styrke kommunale tjenester.

• Massiv motstand og høyt antall høringsinnspill:

Det er helt klart stor motstand fra store deler av innbyggerne på Jevnaker; og en underskriftskampanje har nådd mer enn 1100 innbyggere over 18 år. Grunneiendommen er kommunal, og vi mener at kommunal grunn litt enkelt forklart «tilhører innbyggerne». Vi mener hensynet til at grunnen er kommunal dermed også bør veie tungt - og spesielt for de innbyggerne som kan bli påvirket.

I tillegg er det kommet innsigelser fra en rekke forskjellige privatpersoner, instanser, samt lag og organisasjoner. Eksempelvis JIF Mosjon, JIF Ski, Motorcross-klubben, Ringerike Orienteringslag og Fossekallen IL. Vårt eget idrettsråd stiller seg bak samtlige av disse.

Flere innbyggere peker på at de ikke er fornøyd med informasjonsflyten i forbindelse med prosjektet. Det er ikke en påstand vi skal evaluere; men – når flere sier det samme, mener vi det er viktig å ta det på alvor. Vi har lest innspillene, og deler flere av bekymringene som kommer frem.

• Klimaklok kommune:

Kommunestyret har gått inn for at Jevnaker skal være en klimaklok kommune. Vi ser, tross viktige bærekraftsmål, at norsk natur bygges ned i rekordfart. Dette er også mye omtalt i media i senere tid.

Vi i mener utvikling er viktig; men vi ser også den absolutte viktigheten av å ivareta natur.

Både Statsforvalteren og Akershus Fylkeskommune peker på at å gjenfylle en ravine er uheldig – og det er et uunngåelig faktum at vi gjør om dette prosjektet gjennomføres.

All den tid det er så mange, store usikkerhetsmomenter, ønsker vi i å stanse prosjektet slik det står. Dersom behovet for ytterlige næringsarealer skulle melde seg i fremtiden, vil kommunen ha gode muligheter for å vurdere tilsvarende og/eller alternative løsninger på nytt.

Vi ser også at det er mange gode grunner for å utrede videre; men basert på at vi nå går inn for å ikke gjennomføre prosjektet slik det foreligger, mener vi det vil være uklok bruk av kommunens ressurser - både tidsmessig og økonomisk.

Om planprogram

Planprogrammet er revidert etter at det i vår var ute til høring og offentlig ettersyn.

Alle som ønsket det kunne da komme med innspill og merknader. Totalt kom det inn nesten 60 innspill. Sakspapirene inneholder også behandlingen av alle innspillene.

Dette er et planprogram

Planprogrammet gjør rede for formålet og gjennomføringen av arbeidet  med utredningen, søknadsprosesser, aktuelle alternativer, behovet for
utredninger, fremdrift og medvirkning.

Avgrensningen av området

Området i planprogrammet er større enn det NOAH har opsjonsavtale med kommunen for å leie. Det er for å se mest mulig helhetlig på momenter som blant annet kultur- og naturmiljø og trafikk.

Endelig planavgrensning vil avklares som en del av reguleringsplanprosessen.

Presentasjoner

Før behandlingene i formannskapet og kommunestyret ble det holdt presentasjoner. 


Sakspapirer

Bildet er et kartutsnitt over det berørte området.

Kart hentet fra planprogrammet.

Overskuddsmasser er definert som næringsavfall. Oppfyllingen må derfor håndteres som et deponi, etter avfallsforskriften. Derfor er den kommende planprosessen og konsekvensutredningen omstendelig og grundig.

NOAH vil utarbeide et planprogram, som skisserer den videre planprosessen. Denne skal behandles politisk, antakelig i løpet av våren 2025.

Deretter starter selve planprosessen, hvor NOAH er forslagsstiller og kommunen er planmyndighet.

Dette vil være en omstendelig prosess, som vil pågå i ett–to år.

Planprosessen

Her vil det bli stilt krav til konsekvensutredninger rundt alle forhold som kan påvirke omgivelsene rundt, som blant annet

  • forurensning
  • trafikksikkerhet
  • støy

Det vil blant annet bli stilt krav for å hindre lekkasje til grunnen fra deponiet til grunnen, og alt sigevann skal renses i et eget renseanlegg inne på området. 

Medvirkning

I løpet av planprosessen, skal saken behandles både administrativt og politisk. 

Det vil også være innspillsrunder og høringer. Da kan alle som ønsker det komme med innspill.

Etter høringen vil kommunen sammen med NOAH gjennomgå alle innspillene og gjøre eventuelle justeringer av planen.

Oppstart

Den endelige reguleringsplanen skal omfatte både massemottaket og blant annet lysløypa og motocrossbanen. 

Først etter at reguleringsplanen er vedtatt og Statsforvalter har gitt utslippstillatelse til deponiet, vil leieavtalen bli signert og NOAH kan starte deponering i området.

Opptak av møtet

Se møtet i opptak Lenke til et annet nettsted.

Under orienteringene anbefaler vi å bruke visningen oversiktskamera.

Under spørsmål fra salen virker dessverre ikke oversiktskameraet. Bruk da fleksibelt kamera, som viser panelet som svarte på spørsmålene.

Projektorvisningen er dessverre dårlig. Under finner du lenke til presentasjonen som ble vist i pdf-format.

Presentasjon

Åpne presentasjonen her Lenke til et annet nettsted.

Presentasjonene fra Jevnaker kommune, Rambøll, ÅPS Eiendom og NOAH samlet i én pdf.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?