Hvorfor utvikle Bergermoen næringspark

Det er forståelig at utviklingen av Bergermoen næringspark vekker både bekymring og engasjement, men i debatten kommuniseres også feilinformasjon. Derfor ønsker jeg å redegjøre for sammenhengene i flere av forholdene knyttet til næringsparken.
Kommunens oppgaver
Kommunen skal sørge for velferdstjenester, drive samfunnsutvikling og utøve myndighet gjennom forvaltning av lov- og regelverk. Kjerneoppgavene er blant annet drift av barnehager, skoler og helse- og omsorgstjenester. Forventningen til tjenestilbudet øker samtidig som kommune Norge får trangere økonomi. Jevnaker skal de neste årene investere i ny skole og helse- og omsorgsbygg, som vil øke de årlige rente- og avdragskostnadene med 25 millioner kroner. Det betyr at tjenestene må omstille og redusere eller endre på tilbudet til innbyggerne. Derfor er det blant annet viktig å legge til rette for næringsutvikling og økonomisk vekst som fører til økte skatter, økt tilflytting og inntekter fra leie og salg av arealer – slik at et best mulig velferdstilbud til innbyggere opprettholdes.
Bergermoen
Som kjent for de fleste har Bergermoen-området vært regulert til næring siden 1980-tallet og senest vedtatt av kommunestyret i 2018. En reguleringsplan er juridisk bindende, og grunneiere av områdene har en rett til å utvikle eiendommene i tråd med reguleringsplanene. Industriområdet på østsiden av Musmyrveien er allerede planert og tatt i bruk som næring. Over halvparten av arealene i Bergermoen næringspark er regulert til friområder og i avtalene som kommunen inngår krever vi at lysløype og stier skal opprettholdes. Tidligere og nåværende politikere har vært opptatt av å ivareta den flotte naturen Jevnaker har å by på og derfor valgt å konsentrere næringsområdene til dette området, som har nærhet til hovedveinettet, infrastruktur og øvrig næringsliv på Ringerike og Eggemoen. Spørsmålet er om det er andre områder i kommunen som egner seg mer eller ville vært mindre omstridt, så lenge vi skal legge til rette for økt næringsvirksomhet i kommunen?
Massedeponi
Deler av Bergermoen består av dype daler og høye rygger, en topografi som krever store endringer for å kunne tas i bruk til næring eller annen type aktivitet. På østsiden av Musmyrveien er det allerede brukt masser til å fylle opp store raviner. Vi er kjent med at det er flere fyllinger som har blitt til i årenes løp som ikke har dokumentasjon med hensyn til forurensing, og det kommer stadig henvendelser om behov for etablering av nye fyllinger. Hvis NOAH får de nødvendige tillatelsene fra offentlige myndigheter og godkjent en reguleringsplan, vil kommunen inngå en leieavtale. Da vil NOAH ivareta behandlingen av urene masser fra Jevnaker og regionen samt gjør området klart for næring. Samtidig betaler de leie som finansierer opparbeidelse av kommunal infrastruktur i området, og kommunen får i sin helhet fortjenesten når tomtene selges.
Det er viktig å huske at mye av jordsmonnet på Bergermoen allerede er forurenset etter tidligere aktiviteter. NOAH har forpliktet seg til å rydde opp i de gamle forurensningene i området, slik at massene som i dag ligger ubeskyttet vil bli sikret i deponiet. Da unngår vi avrenning og videre forurensning. NOAH skal deponere lettere forurensede jord- og steinmasser. Statsforvalter og miljøfdirektoratet forvalter svært strenge regler for utslipp, og vil ikke tillate aktivitet som ikke er i henhold til nasjonale regler. Eksempler på jordsmonn som er klassifisert som forurenset og må ivaretas i et deponi kan være som jorda Statens vegvesen gravde ut ved krysset på østsiden av undergangen i Verkevika. Den inneholdt frø fra blomster som ikke har naturlig forekomst i Norge.
Arbeidet med reguleringsplanen er i startgropa og prosessen tar inntil halvannet år. Problemstillingene og bekymringene som er løftet frem i forskjellige medier om deponi er alle av en slik art at de skal konsekvensutredes i planarbeidet. Blant annet biologi, trafikk, støy og forurensing. Til planprogrammet kom det inn nesten 60 høringsuttalelser. Disse er svært viktige, og bidrar til at saken blir bredest mulig belyst – og dermed også best mulig opplyst når reguleringsplanen skal utarbeides og behandles. Forslaget til reguleringsplan skal også ut på høring, - slik at alle som ønsker det kan uttale seg i saken.
Pukkverk?
ÅPS Eiendom (søsterselskap av Åsmund Pettersen & sønn) er i dag grunneier av et område som er regulert til næring. De har søkt om å opparbeide og grovplanere disse næringstomtene. Denne søknaden er vurdert å være i tråd med reguleringsplanen fra 2018, og krever derfor ikke ytterligere utredning. Som en del av dette vil det bli knust stein innenfor det området som skal opparbeides til tomter ved bruk av et midlertidig knuseverk. I diskusjonen som kommunestyret hadde i behandlingen av saken kom det tydelig frem at man ikke ønsker et pukkverk, men et midlertidig knuseverk som skal hensynta både støy- og støv-problematikk. Likevel er det flere som er bekymret for etableringen av et slikt anlegg, og som har sendt inn klage til statsforvalter på kommunestyrets vedtak fra mars. Klagesaken forberedes administrativt nå i sommer og skal behandles av kommunestyret i møte 28. august.
Reservevannforekomster
Jevnaker har en god og sikker drikkevannskilde i Randsfjorden. I tillegg har vi et vannrenseanlegg, som fungerer svært godt om vannkvaliteten i fjorden skulle endre seg. Dette vår primære drikkevannskilde, som vi vurderer som sikker. Alle kommuner har blitt pålagt å utarbeide en plan om reservevannløsning, og det er satt i gang et utredningsarbeid i kommunen. Kartleggingen er ikke kommet så langt at det er konkludert, men det skal vurderes flere alternative løsninger med grunnvann, overvann og samarbeid med nabokommuner. Målsetningen er å utvikle Bergermoen næringspark, samtidig som en god reservevannløsning etableres. Når eksterne spesialister bestående av hydrologer og geologer har gjennomført en faglig utredning, vil saken behandles politisk i kommunestyret som alle saker av prinsipiell betydning.
De beste intensjoner
Både kommunestyrepolitikere, som på fritiden velger å gjøre en demokratisk innsats for bygda, og administrasjonen har de beste intensjoner for å forvalte kommunens ansvar og plikter på en bærekraftig og forsvarlig måte. Når alt kommer til alt, kan man som kommune ikke behandle hver sak separat fordi samfunnsutviklingen i kommunen henger nøye sammen med det fremtidige velferdstilbudet og kjernevirksomheten. Spørsmålet blir da ikke enten eller, men både og. Kommunedirektørens oppgave er å sette politikerne våre i stand til å arbeide for en god kommunal velferdstjeneste for innbyggerne i en usikker fremtid. Det innebærer også utvikling av lokalsamfunnet.
Når det gjelder den nasjonale og regionale betydningen av godkjente deponier i et miljø- og klimaperspektiv er dessverre en kronikk for kort til å beskrive det, men mer saksinformasjon finnes på kommunens nettside om Bergermoen næringspark, og spesielt på spørsmål og svar-siden.
Håvard Ulfsnes
kommunedirektør
Sist oppdatert
