Kontakt oss

Kommunenummer 0532
Organisasjonsnummer 961 381 363

Til topps-turer 2014

Jevnaker idrettsforening (JIF) presenterer seks ulike turforslag for 2014.

1. Furukammen

Stien ute på «kanten av Eggemoen», hvor du nesten hele tiden ser ned i Randselva, er mye brukt av turgåere.  Snøen forsvinner tidlig her, og bra utsikt er det flere steder. Furukammen er en liten høyde med utsikt sørover mot Viul og nordover til Kistefoss. Du kan starte turen fra mange steder, men vi foreslår: Fra Statoil følger du Samsmoveien ca 150 m, og følger så en kjerrevei sørover/til høyre. Ta til høyre igjen etter ca 150 m og opp bakken til et nytt kryss etter 250 m framme. Rett fram her og følg kjerreveien ca 500 m. Da passerer du to kryss og litt lengre framme finner du en liten sti som tar av til venstre. Du kommer da helt ut på kanten mot elva. Følg denne stien/kanten nedover/sørover og etter hvert oppover til posten. «Nybrua/nyveien» kommer over elva der du er på det laveste punktet og gjennom dødisgropa. Så anbefaler vi deg til å gå videre vestover/sørover på stien. Du kan gå på sti/kjerrevei helt til Viulveien. Se godt på den gamle grensefurua du passerer etter ca 250 m.

2. Østre Buttentjern

Her kommer en gjenganger.  Superposten fra i fjor med over 800 registrerte besøk.Tjernet ligger på Jevnakers vestås og på grensen til Ringerike. Har du bil, kan den settes på parkeringsplassen til Bergerbakken skole. Dit kommer du ved å følge skiltet Bergerbakken skole på riksvei 245 rett nord for Rema 1000.
Følg skogsbilveien som går nordvestover og oppover. Etter 200 m passeres en bom ved et bolighus. Bratt oppover og hold til venstre i et kryss oppe på toppen av bakken. Følg dalen innover og etter noen svinger er du snart oppe ved vannet. Posten står nær snuplassen og det er flott rasteplass like ved. Hele turen er på ca fire km og sykkel må gjerne brukes.

3. Tobakkstubben

Trolig har denne stien fått sitt navn etter at det var røykepause her da «hyttefolket», på vei til Mosjøen i gamle dager, hadde en pust i bakken. I dag er denne stien blåmerket og ryddet. Følg Svenåveien fra YX og deretter Opperudgata til trafikkskilt som forbyr videre bilkjøring.Gå denne grusveien videre sørover mot Opperud og videre til «Villaen» som er et flott hus liggende i skogkanten med utsikt over Jevnaker. Grinda passeres og etter 150 m tar en blåmerket kjerrevei av til høyre. Følg denne sørover og etter hvert blir det overgang til blåmerket sti.Husmannsplassen (ruiner) Haukerud passeres snart. Etter ca 800 m videre oppover, kommer du til krysset mellom stien og skogsbilveien du forlot ved «Villaen». Her er posten.Du kan gå skogsbilveien ned igjen om du vil. Hva med sykkel til denne posten?

4. Rønnerudbråtåsletta

Er en flott slette i skogen litt nedenfor Søtbakken og ved blåmerket sti. Hvor er det vel vakrere vårblomster?Starten går fra Toso skole. Se skilt til skolen fra E16 ved tidligere Randsfjord Glassverk.Gå opp til øverste lekeplass. (Pass deg for sjøormen!)  Her ser du begynnelsen på en blåmerket sti som fører over til Mylla. Følg denne oppover lia og etter en ca 1,5 km er du framme ved posten. Forleng gjerne turen til Søtbakken, Lamannshaugen eller Mylla.Det er mulig å sykle skogsbilveien fra Hauger og oppover til Svenåa nord for Midtlia. Da kan du gå over elva og opp til posten.

5. Roensetra

Følger du skogsbilveien mellom Tverrsjøen og Gjerdingen, vil du se en blåmerket sti som krysser veien i Kalvedalen.  Følg veien/blåmerkingen opp til høyre (bom) og etter ca 1 km er du kommet til Roensetra. På setervangen deler blåmerkingen seg. Gå den blåmerkede stien mot Elgstøa. (se skilt)Posten er plassert ca 200 m fra/etter du har passert en høyløe som står nederst på jordet. Posten/kassa er lett synlig fra stien, men følg med!På Roensetra er det flott utsikt mot Gjerdingen, og du passerer bygdas fineste skigard.Turen kan gjennomføres som sykkeltur fram til Roensetra, og starten kan da være XY eller Tverrsjøstallen. En rundtur fra Tverrsjøstallen er også godt mulig, da det er blåmerket mellom Roensetra og Holosetra.

6. Pershusfjellet

Her kommer også en gjenganger. En ny og populær sti over Pershusfjellet har medført at det lett å finne fram. Her er det utsiktspunkter over alt, men du skal på det høyeste punktet på fjellet, 650 m.o.h. Vi foreslår at du tar følgende rute: Ta til høyre i veikrysset ved Tverrsjøstallen. Etter 300 m er du i Abrahamsvika. Ta til venstre og opp bakken. Etter ca 200 m finner du starten på blåmerkingen. Følg denne stien oppover/sørover ca 3,5 km. Husk at stien går over flere høyder og litt på kryss og tvers oppe på ryggen. Du kan fortsette videre og ned til Finstad, for deretter å gå Sinnerdalen tilbake til Abrahamsvika. En annen mulighet fra Finstad er å følge blåmerket sti via Holosetra og tilbake til Abrahamsvika. Valget er som vanlig ditt.