Kontakt oss

Jevnaker kommune

Kirkegata 6
3520 Jevnaker

Finn kontaktpersoner

Åpningstid sentralbord og servicetorg
kl 09.00-15.00

Telefon:
61 31 57 00

Telefaks: 
61 31 58 50

E-post:postmottak@jevnaker.kommune.no

Kommunenummer 0532
Organisasjonsnummer 961 381 363

Bra mat, bedre helse

Hilde Broberg i Bergerbakken barnehage triller inn sunn mat til foreldremøteForeldre til barnehagebarn får nå opplæring i hva som er bra mat for store og små. Det er Frisklivssentralen som nå kommer ut til publikum og holder kurs. Kurskonseptet er utviklet av Helsedirektoratet. Tanken bak kurset er «små skritt – store forbedringer».

Mål: bedre helse

Kurset skal bidra til å øke bevisstheten og kunnskapen om matvaner/matvarevalg for å ha en god helse.

- Kurset kan være med å øke forståelsen og bevisstheten rundt matvaredeklarasjoner. Det handler også om hvilke små endringer i kostholdet som gjør at du og dine får en bedre helse, både på jobb og privat, forteller Tone Cecilie Løvholm, som er daglig leder for Frisklivssentralen.

Foto av innholdet i matpakkerPå kurs i Bergerbakken barnehage var det ikke barna, men foreldrene, som «lekte butikk». En løype med poster var rigget opp, hvor foreldre gikk i grupper for å lese på pakninger, ta sunne valg og komme fram til bra mat i handlekurven.

Barnehagen har også tatt bilder av matpakker som foreldrene har sendt med hjemmefra, og laget eksempler på fine kombinasjoner å putte i matboksen (bildet).

Hva gjør kommunen?

I forebyggende innsats for barn og unge i Jevnaker har Frisklivssentralen en viktig rolle med å spre kunnskap om ernæring og aktivitet. Frisklivssentralen samarbeider for eksempel med ansatte i skolefritidsordningen, SFO, og alle barnehageansatte har tilbud om et komprimert bra mat-kurs.

Det er også kurs for ansatte i Helse og omsorg, som i hjemmebaserte tjenester og tilrettelagte tjenester. Alle ansatte i kommunen har tilbud om et tretimers kurs i vår. Til høsten er det foreldre til 1.klassinger som skal få et lynkurs i bra mat.

Hva kan du selv gjøre?

Å spise regelmessig er et viktig punkt. Tre-fire hovedmåltider og ett-to mellommåltider er anbefalingen, hvor mellommåltidene gjerne er grønnsaker, frukt eller magre meieriprodukter.

De fleste av oss kan med fordel spise mer fisk og mer grønnsaker, men mindre kjøtt. Stek gjerne i flytende margarin og oljer som tåler høy temperatur. Og vær forsiktig med saltinntaket, bruk heller urter og krydder for å gi smak til maten. Du bør også drikke to liter vann pr. dag. Sjekk også fiberinnholdet i ulike typer brød, knekkebrød og kornprodukter som foreldrene gjør når de er på bra mat-kurs (bildet under). 

Illustrasjonsfoto med foreldre i gruppearbeid på å finne sunn mat med mye fiber

Mer informasjon om Frisklivssentralen i Jevnaker

Last ned Helsedirektoratets brosjyre Små grep, stor forskjell